26 kwietnia 2024, imieniny obchodzą: Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

~listy były owszem
20:30 25-04-2024
Ale tylko do powiatu. 25 kandydatów na 3 miejsca. Dlaczego tyle osób biło... więcej »
~do jerzy
17:29 25-04-2024
I tu, mordo ty moja, muszę się z tobą zgodzić. Co nie zmienia postaci... więcej »
~jerzy
16:56 25-04-2024
I takie pajace jak ty powinny siedzieć cicho.Skoro nie potrafiliście... więcej »

Można obniżyć rachunki gminy nawet o dwie trzecie

Komentarzy (24)
06-03-2014

Fot.: sxc.hu

Inwestycja w wymianę oświetlenia konwencjonalnego na LED-owe w całej Polsce pozwoliłby rocznie zaoszczędzić tyle prądu, ile produkuje duża elektrownia o mocy 2 GW. Na wymianę gminnych lamp zdecydowała się m.in. gmina Przytyk w województwie mazowieckim i jej roczne opłaty za oświetlenie spadły z 500 tys. zł do 120 tys. zł. Teraz samorządy będą mogły także skorzystać z dofinansowania unijnego przeznaczonego na ten cel.

Całe zainstalowane w Polsce oświetlenie to ok. 10 gigawatów (GW) mocy (moc wszystkich polskich elektrowni wynosi ok. 35 GW). Oświetlenie uliczne to ok. 0,5 GW. W godzinach szczytu zapotrzebowanie całego oświetlenia na moc wynosi 3 GW. Wymiana oświetlenia konwencjonalnego na LED-owe pozwala zaoszczędzić ok. 50 proc., a wraz z dodatkowo zastosowanym sterowaniem oświetlenia nawet 80 proc. energii elektrycznej.

 – Wymiana oświetlenia w całym kraju spowodowałaby, że z 3 GW zaoszczędzilibyśmy 2 GW. Prawie taką moc będą miały dwa nowe bloki energetyczne budowane w Opolu – 1,8 GW. Mamy alternatywę: inwestycja w nową elektrownię za 10-15 mld zł lub wymiana wszystkich źródeł w Polsce na LED-owe. Przy takiej skali warto o tym rozmawiać – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Huzarewicz, prezes Philips Lighting Poland SA.

Ostatnio na wymianę całego oświetlenia zdecydowała się miejscowość Przytyk. Zastąpiła oświetleniem LED-owym ponad 1000 punktów świetlnych.

 – Wydatki na energię spadły ponad czterokrotnie – z 500 tys. zł do 120 tys. Zaoszczędzone pieniądze można było więc przeznaczyć na zawsze potrzebne w gminach inwestycje, np. w szkoły czy ośrodek zdrowia – wyjaśnia prezes Philips Lighting Poland.

Nowoczesne, oszczędne oświetlenie ma być jedną z dróg do tworzenia tzw. inteligentnych miast. Jak wskazują obserwacje firmy Philips w Polsce, coraz więcej samorządów planuje wdrażać rozwiązania z zakresu smart cities.

 – Samorządy wiedzą coraz więcej o smart city, o tym się mówi, organizuje spotkania i konferencje omawiające sprawy nowoczesnego oświetlenia i prezentujące efekty ekonomiczne. Na Opolszczyźnie wraz z Tauronem mamy projekty na wymianę około 3 tys. punktów świetlnych. To nie tylko duże, efektywne projekty, które służą społeczeństwu dzięki oszczędnościom energii, lecz także nowe miejsca pracy. Philips w Polsce produkuje i projektuje nowoczesne oprawy LED-owe – informuje Marek Huzarewicz.

Prezes Philips Lighting wskazuje też na kwestie estetyki i komfortu: dzięki modernizacji oświetlenia centra miast mogą stać się efektowne i kolorowe, a to przyciąga ludzi i biznes.

Wciąż jednak wiele gmin wstrzymuje się z inwestycjami, licząc na to, że koszty technologii będą spadać. Menadżer porównuje zmiany na rynku oświetlenia LED do zmian zachodzących wcześniej na rynku sprzętu komputerowego czy telewizorów.

 – Co trzy miesiące mamy nową generację LED-ów, które dostarczają większą ilość światła przy zużyciu mniejszej liczby energii elektrycznej, dzięki czemu spadają ceny. To proces ciągły, który sprawia, że nowe instalacje będą coraz bardziej atrakcyjne, również od strony kosztowej – przekonuje prezes Philips Lighting.

Problemem dla gmin przestaje być kwestia finansowania inwestycji w wymianę oświetlenia. Mogą one skorzystać ze środków unijnych. Nowa Perspektywa Finansowa UE na lata 2014-2020 i program Horyzont 2020 mocno stawiają na innowacyjność, nowe zielone technologie i efektywność energetyczną. Jednym z fundamentów strategii Unii Europejskiej jest tworzenie inteligentnych miast i społeczności (smart cities and communities), w którą to koncepcję idealnie wpisuje się oświetlenie LED integrowane z systemami IT czy łączone z dostępem do bezprzewodowego internetu.



 – Tych mechanizmów finansowania jest wiele. Capital Phillips oferuje finansowanie inwestycji, które gminy mogą spłacać z uzyskanych dzięki modernizacji oszczędności – mówi Marek Huzarewicz.

Jednym z takich rozwiązań jest formuła ESCO, w której wykonawca wnosi własne środki na modernizację oświetlenia, a następnie otrzymuje spłatę finansowania z uzyskanych oszczędności w zużyciu energii po realizacji przedsięwzięcia. Odbiorca, np. gmina, nie ponosi żadnych kosztów związanych z inwestycją i przez pewien czas płaci rachunki takie same jak przed inwestycją lub nieco niższe, by po uregulowaniu należności czerpać realne korzyści.

Komentarze:
11-03-2014
~do Jak zwykle artykuł ciekawy, koń by się usmiał::
podziel się z nami tymi informacjami o Panu Majewskim skoro zacząłeś już pisać to dokończ jestem bardzo ciekawa twoich wiadomości
11-03-2014
~do fachowca:
Z którego okna widziałeś ten samochód z napisem LED? A może to był samochód firmy od tych choinek świątecznych?
11-03-2014
~do fachowca od LED:
Chłopie zajmij się otwieraniem i zamykaniem wjazdu do gminy, a nie siedzisz na fotelu i piszesz bzdury.
11-03-2014
~Jak zwykle artykuł ciekawy, koń by się usmiał:
jak mieszkańcy gminy dają się manewrować nadarzyn.tv i Wiktorowi Majewskiemu. Wielkie dbanie o koszty, oszczędności gminy, a tak naprawdę artykuł napisany na zlecenie przez lobbującą firmę handlującą oświetleniem LEDowym.Kilka faktów i nie trzeba być tu specjalistą , aby wiedzieć ,że oświetlenie LEDowe jest energooszczędnościowe niż tradycyjne, ale czy dające tyle samo światła? Otóż nie. Oświetlenie LEDowe jest po prostu oszczędne bo daje mniejszą ilość światła. Porównując tyle samo lumenów wiadomo , że to żadna oszczędność. Nie mówiąc już o kosztach zakupu i żywotności oraz eksploatacji. Ale przecież ten artykuł wcale nie miał na celu. CEL BYŁ , JEST I BĘDZIE LOBBOWANIE NA RZECZ FIRMY , KTÓRA HANDLUJE TYM OŚWIETLENIEM.***************Artykuł pojawił się w czwartek , a dziwnym zbiegiem okoliczności w poniedziałek pod Urzędem Gminy stało auto firmy handlującej LED-ami. Panie Majewski nie ładnie tak lobbować i wprowadzać mieszkańców w błąd. Ile prowizji Panu obiecali, albo ile zapłacili za artykuł sponsorowany?a może to wójt zapłacił za ten artykuł i teraz będzie przetarg na LED-y urządzał?Pana portal i pana dbanie o sprawy gminy , mieszkańców to KPINA.Kiedyś bez przetargu handlował Pan z gminą artykułami biurowymi , a teraz jak się źródełko wyczerpało to od dupy strony próbuje Pan coś ugrać.  więcej
08-03-2014
~toff:
I tu jest problem koszty oświetlenia ledowego są duze, lampy uliczne można kupić już od 800zł do 1800zł żarówka na wymiane to przynajmniej 200zł. Ja dostałem żarówki do domu w zaprzyjaznionej hurtowni po 24żł. ale rachunki płace po 80żł.
08-03-2014
~do 008:
Problem w tym , że nikt nie da Ci więcej niż 5 lat gwarancji. Rozmawiałem na ten i inne tematy z przedstawicielami pięciu firm. Łatwo znajdziesz do nich namiary. Miłego dnia.
08-03-2014
~do 008:
Co do sprawdzenia i policzenia tak lamp jak i ewent. kosztOw oraz oszczędności masz nieaktualne informacje. Od wielu miesięcy są testowane lampy led conajmniej 4 firm ( a lampy są policzone), jest też mierzona na kilku lampach typu LED oraz OUS pobierana energia. Więcej dowiesz się w gminie, więc nie snuj domysłów. Skoro ja uzyskałem takie informacje kilka tygodni temu, to myślę , że Ty też uzyskasz takie informacje. Na temat dofinansowania oraz warunków jakie należy spełnć aby je otrzymać. Życzę powodzenia w zbieraniu informacji.  więcej
08-03-2014
~008:
Jeśli chodzi o płacenie za jedną ławkę do parku w Nadarzynie /Rynek/ po 966 zł za szt. to zgodzę się z każdym kto powie, że to jest to kwota zawyżona i działanie niedopuszczalne. Jeśli chodzi o odnawianie kilku ławek w rynku za kwotę powyżej 10 tys. zł to też uważam to za coś bardzo podejrzanego. W sprawie latarni ledowych dla oświetlenia ulic w Gminie Nadarzyn to warto pomysł przemysleć na poważnie tzn. policzyć ile jest tych lamp. Później poznać koszt wymiany wszystkich lamp na ledowe. Później policzyć ile rocznie prądu zużywają stare a ile nowe. A na koniec zobaczyć ile wyniosą oszczędności a ile będą wynosiły koszty inwestycji wymiany oświetlenia. Podejrzewam, że inwestycja zacznie się zwracać za ok. 6-7 lat przy obecnej liczbie latarni / bo przecież ciągle ta sieć oświetleniowa się rozbudowuje/. No i jeszcze koszty eksploatacji i wymiany zużytych lamp nowej generacji. Ale to już zadanie dla wydziału inwestycji w Gminie Nadarzyn. Jeżeli za kadencji tego wójta nie będą potrafili policzyć to może nowy wójt zleci gruntowne przeliczenie takiej inwestycji. W sumie jak patrzę na ogromne koszty eksploatacji czterech ławek w rynku w Nadarzynie, to wolałbym żeby to robił już nowy wójt.  więcej
08-03-2014
~do 13:30:40 ~do 008::
Ja osobiście sprawdzałem koszt ławeczek do mojej firmy ale takich drogich jak z parku nigdzie nie znalazłem.
08-03-2014
~do 008:
Jakoś nie zauważyłem ceny jednostkowej oprawy tzw LED ( przykładowo moc lampy , natężenie oświetlenia, czy odpowiednik lampy sodowej, ale że interesowałem się tym tematem do mojej firmy, to powiem Ci , że oprawy firmy Philips są bardzo drogie ). Jest tu też mowa o spłacie inwestycji wymiany lamp z oszczędności na opłatach za energię. Zapytałem przedstawiciela jak długi będzie okres gwarancji na oprawy, odpowiedział, że cały czas trwania umowy , ale tak naprawdę do czasu spłaty inwestycji ( z oszczędności za energię ). A po tym czasie to zależy na jaki okres wykupię gwarancję. Lecz nie chciał podać nawet procentowej wartości gwarancji. I zeby było śmieszniej do dziś nie otrzymałem oferty, a miałem mieć ją przesłaną w ciągu 2 tyg. (minęły już trzy miesiące). Tak więc proponuję zapytać choćby o koszt zakupu, a nie tylko jakie będą oszczędności z tytułu mniejszego zużycia energii. Jest jeszcze kilka innych szczególów, ale proponuję porozmawiajcie z fachowcami ( np firmy konserwujące oświetlenie uliczne). Dziekuję za uwagę.  więcej
08-03-2014
~008:
@sami znawcy. To może odniesiesz się do zagadnienia opisanego w artykule jako fachowiec? Omówisz koszty inwestycji w Gminie Nadarzyn. Policzysz stopę zwrotu z inwestycji wymiany lamp obecnych na ledowe. Zaproponujesz formułę przetargu na wybór firmy, która podejmie się wykonawstwa. Zapraszam do dyskusji.  więcej
08-03-2014
~sami znawcy:
normalnie śmieszą mnie na tym portalu artykuły o tematyce technicznej. Dlaczego nikt się pod nimi nie podpisuję. Czy to chodzi o instalacje gazowe, tłumiki czy żarówki niby energooszczędne. Mam wrażenie , że są one pisane lub przedrukowywane sztuka dla sztuki bez żadnej recenzji czy opinii inżynierów. Są bardzo nierzetelne i wprowadzające czytelników w błąd.Dlaczego nie ma praktycznego podejścia do tematu? Sama dziwna teoria , za którą stoją określone lobby oraz producenci. Próbujący na siłę wciskać nam za duże pieniądze ich produkty, które poza marketingiem i ciśnieniem na sprzedaż , dużą sprzedaż nie mają nic do zaoferowania, a na pewno nie oszczędności.  więcej
07-03-2014
~do mieszkanka:
nie wiem czy kupił ale dziwne by było gdyby kupił za swoje dla Gminy, to jakiś żart?
07-03-2014
~mieszkanka:
no wiesz TOFF aby te ziemie jeszcze kupił dla gminy to nie mam nic przeciwko bo drogi wybudował juz za nasze gminne a nie swoje i tu jest pies pogrzebany
07-03-2014
~toff:
Ludzie z Krakowian chcieli mieć nowe drogi to opylili panu wójtowi pare hektarów po 7 zeta za metr i mają a Wy byście tylko nażekali a dać komu trzeba zarobić to se neda.!!!!!!????????
06-03-2014
~@ Ul. Środkowa:
popieram pomysł!!! uważam, że taka inicjatywa p. Pawła W. jest tez w jego własnym interesie, wszak mieszkając w Ruścu dzieli z nami niedogodnosci naszej miejscowosci... ale musimy poczekac jeszczena taką wspaniałomyslnosc z jego strony , moze na kolejna sesje rady gminy, gdyz póki co odpracowuje zatrudnienie zony z ZUK...   więcej
06-03-2014
~Ul. Środkowa:
W Krakowianach wybudowano w szczerych polach nie jedną a dwie drogi. A Rusiec nigdy nie cieszył się sympatią wójta. Więc i inwestycje gminne są tam żadne. A może Pan Panie Pawle W. mógłby coś w tej sprawie Ruśca zrobić? Jako bliski znajomy wójta Grzyba i Pana wice-wójta Muchalskiego ma Pan dostęp do dwóch osób, które w tej gminie decydują o wszystkim. Może mógłby się Pan trochę użyczyć Ruścowi swoich dobrych kontaktów z wójtami i pomóc naszej sprawie?  więcej
06-03-2014
~king:
Faktem to prawda radni to matoły i tyle. Kukiełki wójta. Żałosne !
06-03-2014
~gej :
kocham radnych
06-03-2014
~do ~Mam prośbę::
to jeszcze troche poczekacie trzeba wybrać nową władze i rozliczać ich z każdego ziarnka groszku a nie jak do teraz robia co chcą (moja ulica w Nadarzynie od 20 lat czeka na remont i co poczekamy zapewne dalej)
06-03-2014
~Mam prośbę:
Niech ktos ruszy 4 litery i zajmie się drogami w naszej gminie.Jestem mieszkańcem Ruśca,codziennie jeżdżę ul Głowną która z miesiąca na miesiąc jest w coraz gorszym stanie.Raz w roku podjedzie ekipa,położy parę łat i tyle.Coraz częściej z drogi "wyrywają" się grube kawałki asfaltu,nawet jadąc z przepisową prędkością mozna uszkodzić auto,droga wymaga nowej nawierzchni ewentualnie zakazać ruch tirów które w głownej mierze przyczyniają się do dewastacji tej drogi.Nowiuteńki asfalt położono w Woli Krakowiańskiej a tam zaledwie kilka domów,tutaj ruch jest naprawdę duży i gmina to olewa.Zresztą 90% dróg w Ruścu jest w opłakanym stanie,wiem że wójt nie pała sympatią do tej miejscowości ale nie o sympatię tu chodzi tylko o obowiązki gminy względem mieszkańców.  więcej
06-03-2014
~qwerty:
no właśnie a u nas w szczerym polu władza stawia latarnie i buduje drogi tacy wójtowie nowocześni i oszczędni ,że toniemy w długach ech szkoda gadać
06-03-2014
~toff:
Zgadzam się, ledy to je to. Ja już dawno żarówki na ledowe i rachunki są malutkie. Np. w pokoju dziennym zamiast 140V mam 10,5V. Nie są tanie ole się opłaca.
06-03-2014
~mieszkanka:
i takiego wójta nam trzeba gospodarnego ,który teraz wyciągnie gminę z długów .z długów które narobiły osoby źle sprawujące obecną władze ,bo to co się dzieje z naszymi gminnymi pieniędzmi to istna granda .....
 
Copyright © 2010 - 2024 Nadarzyn.tv
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE. DALSZE ROZPOWSZECHNIANIE ARTYKUŁÓW, ZDJĘĆ, FILMÓW, TYLKO NA PODSTAWIE PISEMNEJ ZGODY WŁAŚCICIELA PORTALU