21 grudnia 2024, imieniny obchodzą: Tomasza, Piotra, Tomisława

~Stevenacems
01:32 21-12-2024
Thanks for designing such helpful & enjoyable web space. I really look ahead... więcej »
~Raymondheath
04:24 19-12-2024
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Therapy: Clarifying Common... więcej »
~Eric
06:25 18-12-2024
Hello Nadarzyn Owner,My name’s Eric and I just found your site Nadarzyn... więcej »

Pomnik azerski - samowola budowlana?

Komentarzy (57)
28-02-2014

Wszystko wskazuje na to, że pomnik "azerski" ustawiony przy gimnazjum bł Jana Pawła II w Nadarzynie jest budowlaną samowolą i powinien być rozebrany.

Przedsięwzięcie zrealizowano również niezgodnie z uchwałą Rady Gminy Nadarzyn nr XXIII/238/2012 z dnia 29 sierpnia 2012 roku.
Radni wyrazili wtedy wolę, usytuowania tablicy upamiętniającej 540-lecie nawiązania i 20-lecie wznowienia stosunków dyplomatycznych polsko - azerbejdżańskich na działce nr ewid. 525 przy Pl. Poniatowskiego w Nadarzynie oraz uchwalili wzór tablic (załącznik uchwały nr 1).

W pierwszym przypadku nie zgadza się miejsce usytuowania tablicy, w drugim dodany jest tekst, co prawda naszego papieża Jana Pawła II, ale nie było go w wersji głosowanej przez radnych. 

Wytłumaczeniem nowego miejsca usytuowania pamiątkowej tablicy jest w zasadzie uzasadnione. Przedsięwzięcie (już uchwalone) spotkało się z licznymi protestami mieszkańców gminy oraz kombatantów, którym Azerowie utkwili w pamięci jako bezwzględni mordercy podczas tłumienia Powstania Warszawskiego. Dlatego nie chciano, aby taka tablica pojawiła się w sąsiedztwie pomnika upamiętniająca naszych żołnierzy.
Natomiast nie ma uzasadnienia, na przeniesienie tablicy bez zmiany uchwały i postawienia pomnika obok wejścia do gimnazjum w Nadarzynie, na który dodatkowo w rozumieniu prawa budowlanego, wymagane jest pozwolenie.

Jak się dowiedzieliśmy w Starostwie Powiatowym w Pruszkowie, w którym od 2004 roku wydawane są wszelkie pozwolenia na budowę, na tę inwestycję nie wydawana była żadna decyzja, jak również nikt - ambasada, Rada Gminy, wójt, czy zarządca terenu nie wniósł żadnego zgłoszenia takiej budowy.

Podobna sprawa rozpatrywana była przez WSA z Olsztyna, sygn. akt. II SA/Ol 602/06. Tam jedna z gmin wniosła skargę na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który nakazał taką samowolę budowlaną rozebrać.
Sąd odrzucił skargę gminy i przychylił się do decyzji inspektora.

Czy i u nas też tak będzie?

To tylko fragment uzasadnienia sądowego:

"Przez pomnik należy rozumieć dzieło rzeźbiarskie lub rzeźbiarsko-architektoniczne wzniesione dla upamiętnienia danej osoby lub zdarzenia historycznego, którego forma może być różna w tym może to być np. obelisk lub głaz naturalny.

Oczywistym jest, iż sam głaz naturalny nie spełnia jeszcze kryteriów ustawowych do nadania mu miana budowli. Niemniej jednak należy pamiętać, iż w sprawie głazów otrzymał nadany przez człowieka (przynajmniej w części) kształt. Na głaz naniesiono tablicę z dedykację poświęconą pamięci konkretnemu wydarzeniu.  Sam kamień nie jest więc jedynie dziełem natury, ale otrzymał określone przeznaczenie nadane ręką człowieka. Nie ulega też wątpliwości, iż upamiętnia konkretne wydarzenie. Głaz osadzony został na betonowym cokole trwale związanym z gruntem i wraz z tym cokołem stanowi pewną funkcjonalną całość. Do wykonania takiego obiektu była wymagana – przynajmniej w ograniczonym zakresie - wiedza z zakresu budownictwa, skoro na betonowym cokole został na trwałe ustawiony ciężki głaz. Powyższe rozważania wskazują, iż mamy do czynienia z pomnikiem w rozumieniu języka potocznego oraz ustawy – Prawo budowlane, który jednocześnie uznać należy zgodnie z definicją legalną zawartą w tej ustawie za budowlę.

Zatem bezspornym jest fakt, że ustawiony, na betonowym cokole, kamień z tablicą pamiątkową jest pomnikiem, który zgodnie z art. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy - Prawo budowlane jest obiektem budowlanym enumeratywnie wymienionym w definicji budowli. Nie ma zatem podstaw do przyjęcia, wbrew sugestiom Gminy, że obiekt będący przedmiotem postępowania zalicza się do obiektów małej architektury.
Budowę betonowego cokołu i umieszczenie na nim wykopanego, po blisko 50 latach, kamienia z tablicą pamiątkową należy traktować jako odbudowę obiektu budowlanego, na które wymagane jest pozwolenie na budowę."

Komentarze:
07-10-2021
~Byłe władze gminy to dno.:
Kolejny kwiatek w ramach ośmieszania Pana majora Filipskiego i drwiny z powstania warszawskiego.
01-08-2019
~Popieram ten wpis.:
28-02-2014~Madame:Okazało się, że dwie wizyty wójta Grzyba w Azerbejdżanie u tamtejszych włodarzy wystarczyło, żeby obrazić kombatantów i wbrew woli tych, którzy znają bestialstwo batalionu Azerów w tłumieniu Powstania Warszawskiego - umieścić hańbiący pomnik Azerski w Nadarzynie. Niestety wójt Grzyb wdał się w politykę międzynarodową polegającą na wizytach, rewizytach i wyjazdach zagranicznych z orkiestrą strażacką a my musimy cierpieć to kpienie na naszej pamięci o poległych bohaterach i patrzeć na ten haniebny pomnik. Panu wójtowi i Panu wice-wójtowi zalecam więcej lektur historyczno-patriotycznych. Pozdrawiam zasmucona.   więcej
01-08-2019
~Toszke histori.:
Pamiętacie jak wójt i jego zastępca zbratali sie z zagranicą. Ile przy tym było obciachu.
10-11-2016
~Brakuje 30 mil.zl ?:
Niech kler potrzasnie kasa. Pasibrzuchy wyciagaja lapy do biednego spoleczenstwa a sami oplywaja w dostatku. Skad kler posiada takie majatki ? Czyzby skalal sie ciezka praca ? Jaka praca ? Wstyd ! Popatrzmy na naszego proboszcza.
10-11-2016
~Prosimy o datki, Bóg zapłać .:
http://wawalove.pl/Brakuje-30-mln-na-Swiatynie-Opatrznosci-Bozej-a24589
10-11-2016
~Co z prokuratura i Wymiarem sprawiedliwosci ?:
10-11-2016
~Postawili pomnik katom.:
Wójcie Grzyb z PSL i zastępco wójta Muchalski. Jak można upamiętniać azerów pomnikiem, jak oni w czasie drugiej wojny światowej mordowali powstańców i ludność cywilną, nie oszczędzając nawet małych dzieci. To co zrobiliście dyskwalifikuje was na całej linii. Powinniście już dawno opuścić ten urząd. Dosyć tej kompromitacji.   więcej
18-03-2014
~do ktoś:
masz inny artykuł w tej sprawie:http://www.1944.pl/o_muzeum/news/wizyta_prezydenta_azerbejdzanu
17-03-2014
~ktoś:
Po pierwsze to poszukaj jeszcze innych artykułów na ten temat, jaka się zrobiła z tego mała afera. Po drugie wybaczać można komuś kto o to poprosi, Azerowie nigdy za swoich rodaków nie przeprosili i nie poprosili o wybaczenie. A po trzecie artykuł nie jest o wstydzie i wybaczaniu tylko o samowoli budowlanej której dopuścił się wójt Nadarzyna i o olaniu uchwały rady gminy.  więcej
17-03-2014
~POLSKA –AZERBEJDŻAN TABLICA W WARSZAWIE:
Tablica odsłonięta przez Lecha Kaczyńskiego i Prezydenta Azerbejdżanu.Widnieje na niej napis po polsku, azersku i angielsku:„ W hołdzie Azerbejdżanom, Oficerom Wojska Polskiego i Armii Krajowej, którzy polegli, zostali zamordowani i zmarli w latach 1939-1945 w służbie Rzeczpospolitej na barykadach Powstania Warszawskiego i innych frontach II Wojny Światowej. Warszawa – Baku 2005”Czy przebaczenie i chęć dobrych relacji z innymi narodowościami to wstyd?????dla niedowiarków:http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Tablica-ku-czci-Azerow-przy-Muzeum-Powstania-Warszawskiego,wid,6918889,wiadomosc.html?ticaid=112622  więcej
02-03-2014
~lola:
Czy rodzice uczniów w szkole gdzie stoi pomnik zgadzają się na to?
02-03-2014
~Mieszkaniec Nadarzyna :
Ile kosztował ten pomnik? Czy zapłaciła za niego gmina? Jak tak to za nasze pieniądze..Bez naszej konsultacji?
02-03-2014
~do:luksusowe samochody..........:
Zadajesz glupie pytania. Przeciez wiadomo, ze takie majatki zdobywa sie ciezka i uczciwa praca przez okres kilku pokolen.
02-03-2014
~Luksusowe samochody , duże luksusowe domy i dziesiątki hektarów pod inwestycje:
Czy ja kuwa skromny obywatel, mogę się dowiedzieć skąd na to wziąć.
02-03-2014
~HAŃBA:
Niech Grzyb z Muchalskim wezmą taczkę i przewiozą sobie ten kamień na swoją działkę ,żeby co dzień mogli patrzyć na swoją głupotę.
02-03-2014
~Grzyb z Muchalskim odpowiadają za ten haniebny pomnik azerski:
Zapamiętajmy to dobrze, bo dla azerskiego batalionu nasi bohaterscy powstańcy byli niczym! Azerowie nigdy nie przeprosili za bestialstwo swoich wojsk służących pod flagami Hitlerowskich Niemiec. W Azerbejdżanie gdzie nadal panuje dyktatura a o korupcji rządzących można czytać całe artykuły w prasie - opozycja jest prześladowana. Skąd ja to znam...???  więcej
01-03-2014
~Nie pozwólmy zeby naszą gminę zniszczyli do końca:
Pomniki azerom budują, a gmina z kilku dziesięciomilionowym długiem na skraju bankructwa, a oni ciągle przyczają.
01-03-2014
~Grzyb z Muchalskim rządzą już 14 lat. Połóżmy temu kres bo nas zamęczą. :
Majątek gminny wyprzedali za bezcen.
01-03-2014
~Czy na przetargu da się zarobić:
Panie wójcie czy firma JANISIÓW, wie pan dokładnie o którą chodzi, jest powiązana rodzinnie z panem. Przypomnę że ta jedno osobowa firma, której działalnością wiodącą jest introligatorstwo, dostała od pana zlecenie na remonty , za około ćwierć miliona.  więcej
01-03-2014
~Wiekie historyki i kolegi sie zalazly:
Jeżeli te dwa wójty postawily tego kamienia to niech tera wachte koło niego spełniajo.
01-03-2014
~Panie wójcie Grzyb z PSL i zastępco wójta panie Muchalski:
Jak można upamiętniać azerów pomnikiem, jak oni w czasie drugiej wojny światowej mordowali powstańców i ludność cywilną, nie oszczędzając nawet małych dzieci. To co zrobiliście dyskwalifikuje was na całej linii. Powinniście już dawno opuścić ten urząd. Dosyć tej kompromitacji.  więcej
01-03-2014
~Grzyb z Muchalskim rządzą o 14 lat za długo i marnują pieniądze gminne czyli nasze:
Grzyb z Muchalskim są w pełni odpowiedzialni za skandal z tym kamieniem . To oni są winni za ten kamień azerski , nazywanych przez niektórych hańbą.
01-03-2014
~Czy pan nam odpowie:
Czy Grzyb w końcu odpowie nam internautom w sprawie firmy JANISIÓW, która dostała zlecenie na około ćwierć miliona , czy ta firma JANISIÓW jest powiązana z nim rodzinnie.
01-03-2014
~do ~durne argumenty:
Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości. - Józef Piłsudski
01-03-2014
~do zdrowy rozsądek:
Nie wiem , nie bywam na różnych rocznicach, ale niestety znam wiele takich osób no i niestety mam też wątpliwą " przyjemność " słuchać nieraz jacy to oni teraz są uczciwi i prawicowi. Ty chyba też znasz niektórych? Pozdrawiam.
01-03-2014
~ZDROWY ROZSĄDEK:
Widzę ich często na różnych rocznicach, zapraszani są przez wójta.
01-03-2014
~do zdrowy rozsądek:
Niestety ale ludzi , o których pisałem, często spotykam w Nadarzynie. Ale teraz wybielają się. Rozejrzyj się, a pewnie ich zobaczysz, teraz są bardzo prawicowi. Pozdrawiam.
01-03-2014
~ZDROWY ROZSĄDEK:
Zdrowy rozsądek nie będzie tłumaczył się za błędy Prezydenta Lecha Wałęsy. Pozdrawiam.
01-03-2014
~do Adolf...:
A czy ja napisałem, że popieram postawienie pomnika? Uważam, że wystarczy mała tabliczka (o ile ma sens ), a pieniądze można przeznaczyć na choćby dofinansowanie szkół. Ale niestety nasz Naród lubuje się w stawianiu pomników, czy to na dowolną okazję, czy sobie na cmentarzu (często nie dojadając, ale pomnik wypasiony musi być ). Pozdrawiam.  więcej
01-03-2014
~do zdrowy rozsądek:
Porównanie z PZPR ma na celu pokazanie, że ludzie dla własnych korzyści sa dziś prawicowi, przed laty byli lewicowi, a jeśli historia zatoczyłaby kolo to szybciutko znaleźliby swoje legitymacje partyjne. I niestety w Nadarzynie i okolicach jest takich sporo. Raz zdejmowali krzyże , innym razem je zakładali, popytaj, a napewno dowiesz się kim są, przynajmniej niektórzy. Nawet tu na tych stronach często przedstawiają się jako wielcy patrioci. Raz w PZPR, innym razem w AWS, potem w SLD, a to znowu w PiS. teraz pewnie w PO, na zasadzie skąd wieje wiatr. Pozdrawiam.  więcej
01-03-2014
~Adolf to też był Dymsza:
Ale chyba nie zrozumiałeś do końca tekstu. Czy gdziekolwiek jest napisane w nim, że ktoś potępia naród azerski. Jest wyraźnie napisane, że mieszkańcy i kombatanci nie zgadzali się na postawienie takiego pomnika obok pomnika naszych żołnierzy, którzy przelewali krew po to abyś teraz mógł między innymi pisać swoje posty. Nie uważasz, że ustawienie pomnika jakiejś tam wątpliwej współpracy Azerom na równi z naszymi i obok nich żołnierzami to tak najdelikatniej mówiąc lekka przesada. Zresztą co to w ogóle jest żeby Azerom, Nadarzyn stawiał jakieś tablice, pomniki, czy wójt, przymierza się na stanowisko ministra spraw zagranicznych, czy może od razu na prezydenta. Dwa razy spotkał się z Azerami i im od razu pomnik stawia .......przecież to zakrawa na jakąś kpinę. Niech sobie z nimi współpracuje robi wymianę dzieci między krajami, ale od razu pomnik?? Czy taki sam pomnik jest u Azerów?  więcej
01-03-2014
~ZDROWY ROZSĄDEK:
To nie znaczy, że mamy budować pomnik Azerom na terenie gimnazjum JP ll największego Polaka w dziejach Polski. Moim zdaniem architektura historyczna jest tu mocno zachwiana. Wiemy jakie wielkie znaczenie dla Polaków ma Powstanie Warszawskie. Porównywanie z PZPR to duża przesada. Wszędzie są ludzie i taborety.  więcej
01-03-2014
~do zdrowy rozsądek :
Jeśli grupa ludzi ma rzutować na cały Naród i należy Go potępiać, to było wielu polaków ( mała litera celowo ), którzy podpisali volkslisty. Tow/g Ciebie wszyscy Polacy powinni być napiętnowani? A czy ci co byli w PZPR zasługują na szacunek, czy potępienie? Przecież tak wielu byłych członków tej byłej partii było i jest w rządach prawicowych w Polsce. To tylko dla przykładu, ale odpowiedz. I zauważ, że jeśli rząd jest nawet zbrodniczy, to nie oznacza to , że cały Naród taki jest. Pozdrawiam bezpartyjny mieszkaniec Nadarzyna od urodzenia.  więcej
01-03-2014
~ZDROWY ROZSĄDEK:
Jak zamazywana jest historia to trzeba o tym głośno mówić. I nie chodzi tu o karanie tylko o pamięć i prawdę historyczną. "Płytki" jesteś człowiecze, zastanów się co piszesz. Powiec to tym, których nie ma już z nami. Zastanawiajace jest to, gdzie kończy się głupota.  więcej
01-03-2014
~durne argumenty:
Wyciąganie wniosków ,że grupa ludzi pochodzenia azerskiego brała udział w likwidowaniu powstaniapowstania warszawskiego odnośnie jakiegoś pomnika czy tablicy powstałej w czasach współczesnych jest bezsensu. Mamy obecnie za to teraz karać cały naród. Dobre. Więc może rząd polski nie powinien ukrainie. Przecież rzeź na wołyniu , upa...  więcej
01-03-2014
~ZDROWY ROZSĄDEK:
Szczegół. Tablice się stawia Azerską w gminie i to jeszcze przy szkole, natomiast w czasie gdy księża chodzili po kolędzie i rozdawali broszurę " Kościół parafialny" rok wydania 2013, gdzie cały kościół i wnętrze było opisane i przedstawione w formie prospektu, zabrakło tam jednego - tablic AK. Czyżby ks. Proboszcz zapomniał, czy taki ma własny stosunek do historii i żołnierzy AK. Może i rondo w Nadarzynie powinno nazywać się Azerskie?   więcej
01-03-2014
~Janusz nie G.:
@do toff, to dobry pomysł, myślę że bardzo ucieszyliby się niektórzy na Białorusi z samych wójtów i niektórych radnych. A kamień byłby dobrym dodatkiem. Nawet dorzuciłbym się na bilet dla tego towarzystwa na Białoruś, pod warunkiem że będzie w jedną stronę.  więcej
01-03-2014
~toff:
Mam myśl, Białoruś w ramach bratniej pomocy podrzuca nam afrykański pomór świnek to my podrzućmy im tego kamulca. Toć oni z azerami zyją w przyjażni, dadajmy im gratisa w postaci wójta i rady gminnej.
28-02-2014
~U mojej ciotki to nawet kwity ciete mogą mieć pechową noc:
Moja ciotka to opowiadała, że mój wójo jak się nachlał i miał w nocy kaca, to gdy się przebudził , to potrafił wychlać całą wodę z wazonu, w którym stały kwiatki .
28-02-2014
~Ha , ha , ha , kuwa , mój kolega to alkoholik:
Kiedyś pewna osoba , tłumaczyła w pewnym towarzystwie, że pije alkohol tylko czasami i to z kieliszka , lub lekkiego drinka. A ja kiedyś podejrzałem ta osobę, jak się upiła w czasie imprezy, pijąc wódkę ze szklanki, a na koniec z gwinta.
28-02-2014
~Czasam dzieci czekają nie tylko na Świętego Mikołaja:
Wyjazd z kazji bratania się z gminą Litewską, można upamiętnić w parku , bo tam jest dużo miejsca. W paru w Młochowie, można by postawić przy głównej alei , wykonaną z pudełek po zapałkach , miniaturkę domu kultury w Ejszyszkach i malutkie dziecko z plasteliny przed tym domem , jak by na coś, lub kogoś czekające.  więcej
28-02-2014
~Czy Grzyb z Muchalski chociaż raz nas okłamali:
Jeżeli Grzyb kłamał nawet w sądzie , a Muchalski twierdził, że hetman robi tylko modernizację , chociaż hetman się rozbudowywał, to ja uwierzę wszystkim , tylko nie tym dwóm.
28-02-2014
~propozycja:
Proponuje w parku w Młochowie przy alejce ustawić jeszcze kilka obelisków upamiętniających wojaże władz w celach zacieśniania przyjaźni między narodami. Oj uzbierało by się tego. I Chiny i USA i Litwa i .....no pomóżcie co jeszcze było w programie ?????? Może prześledźmy trasy koncertowe orkiestry tez się uzbiera.   więcej
28-02-2014
~Mój sąsiad ma w domu paszkwila:
Dzisiaj cofnąłem się do historii i wróciłem do strony nr 40 i posłuchałem pewnego oświadczenia . Po wysłuchaniu tego oświadczenia, natychmiast pobiegłem do sąsiada, żeby pożyczyć od niego paszkwila i wyrobić sobie zdanie, na temat całej sytuacji. Kto tu kłamie, a kto mówi prawdę. Ja już wiem , bo pewne fakty są niezaprzeczalne.  więcej
28-02-2014
~Ten kamień przed gimnazjum im. JANA PAWŁA 2 to kpina z papieża:
Jak patrzę na ten kamień poświęcony; azerom ;to od razu widzę, zadowolone wręcz uśmiechnięte twarze Grzyba i Muchalskiego . Ich zadowolenie z tej całej hucpy związanej z tym kamieniem i jego przenosinami z rynku do gimnazjum ,jest skandaliczne a ich postawa w tym całym zamieszaniu, wręcz karygodna. Skandal i wieki niesmak, który powstał w związku z tym kamieniem , godzi w kombatantów i żołnierzy wyklętych . Pomordowani cywile i żołnierze, pewnie się w grobach przewracają.  więcej
28-02-2014
~Pieniądze na szczęście i kamyk na szczęście:
Jeżeli ten kamień AZERSKI jest największym kamieniem pomnikiem w naszej gminie, a wójt Grzyb ma największa pensję w gminie, to niech wójt i ten największy kamień, weźmie sobie na szczęście.
28-02-2014
~Madame:
Okazało się, że dwie wizyty wójta Grzyba w Azerbejdżanie u tamtejszych włodarzy wystarczyło, żeby obrazić kombatantów i wbrew woli tych, którzy znają bestialstwo batalionu Azerów w tłumieniu Powstania Warszawskiego - umieścić hańbiący pomnik Azerski w Nadarzynie. Niestety wójt Grzyb wdał się w politykę międzynarodową polegającą na wizytach, rewizytach i wyjazdach zagranicznych z orkiestrą strażacką a my musimy cierpieć to kpienie na naszej pamięci o poległych bohaterach i patrzeć na ten haniebny pomnik. Panu wójtowi i Panu wice-wójtowi zalecam więcej lektur historyczno-patriotycznych. Pozdrawiam zasmucona.  więcej
28-02-2014
~Darek:
PINB Pruszków nic nie wie ale i nic nie może:)standard.Jeden telefon i sprawa do kosza.Nagle wszystko stanie się zgodne z prawem
28-02-2014
~chętny:
Dobra dobra, wrzucisz mi go na plecy , a potem powiesz targaj do chaty. :-))
28-02-2014
~Pane Chętny:
Wpadnij to toffa to jakiś głazik się znajdzie a tamten wyślijmy do Azerów w darze NIEprzyjazni-będzieli mieli plusa u ormian.
28-02-2014
~chętny:
Jeśli można to kamień mi by się przydał. Tak sobie myślę o jakimś skalniaczku na działce. A tablica ma pewnie też stronę drugą to by pod grilla była ( odwrócona ). Pozdrawiam.
28-02-2014
~ul. Bociania:
Ja bym tę tablicę hańby i ten kamień przeniósł natychmiast do "Pastewnika"... np. na sam środek
28-02-2014
~admin:
koszt tej inwestycji pokryła ambasada Azerbejdżanu
28-02-2014
~Janusz nie G.:
A ile kosztowało to "cudo" ?
28-02-2014
~toff:
Gmina wydała kase na ten pseudo-pomnik i cosik trza było z nim zrobić.!? Mnie też krew zalewa na myśl ze komuś przyszło do głowy by go zbudować. A może włodarze gminy też bawili u Azerów.!?????
28-02-2014
~Walenrod:
Uważam że trzeba tablice przenieść np do Młochowa do parku miejsce neutralne chyba :)
28-02-2014
~kombatant:
Za każdym razem jak widzę tę haniebną tablicę Azerską to czuję jak by mi ktoś napluł w twarz!
pokaż więcej
 
Copyright © 2010 - 2024 Nadarzyn.tv
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE. DALSZE ROZPOWSZECHNIANIE ARTYKUŁÓW, ZDJĘĆ, FILMÓW, TYLKO NA PODSTAWIE PISEMNEJ ZGODY WŁAŚCICIELA PORTALU