25 listopada 2024, imieniny obchodzą: Erazma, Katarzyny, Beaty

~Sympatyk PO
07:32 24-11-2024
Umiemy się promować, uśmiechać i klepać po plecach, także to powinni... więcej »
~Bezpieczeństwo w gminie
08:09 23-11-2024
Taka uwaga na marginesie. Piątkowy poranek 22 listopada 2024 r. na drogach... więcej »
~Uczciwy. Przepraszam wszystkich.
23:22 22-11-2024
Oby sie na nim przejechali.... więcej »

NADARZYN MOJE "MIASTO"?

Komentarzy (19)
14-01-2013

Ta sprawa wraca co pewien czas, ostatnio trochę poważniej rozpatrywana w 2003 roku przy okazji 550-lecia, ale okres prosperity miał dopiero nadejść, trzeba było się skupić na dystrybucji kasy europejskiej i  bardziej werbalne, niż praktyczne rozważania szybko zniknęły w szufladach  urzędniczych (pewnie szybko znalazły też swój ostateczny koniec w koszu). Ważne były medale, kilka banalnych imprez, koszulki z napisami 550 lat Nadarzyna, bankiety, dyplomy, z tego żadne pamiątki nie zostały. Wiele się zmieniło w tym czasie (oprócz władzy). Powstawały plany; Lokalnego Rozwoju Gminy Nadarzyn 2005-2013, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego i Strategii Rozwoju Gminy Nadarzyn, kolejne plany miejscowe zagospodarowania wsi Nadarzyn, Strategia Zrównoważonego Rozwoju Gminy Nadarzyn do 2020 roku i nie widać tam miasta Nadarzyn, nawet wykład Wójta Grzyba z 8 listopada 2012 w Centrum Kultury Informatycznej nie zawiera pół zdania o prawach miejskich. Do dnia zgłoszenia propozycji o odzyskaniu praw miejskich, wciąż obowiązywała wójtowa doktryna o większych korzyściach z faktu bycia wsią, powtarzana po wielokroć. Fundusze europejskie przysłaniały wszelkie inne perspektywy. Większość mieszkańców i ja, też przyjęła to a priori. Jak jest naprawdę, nie wiem nie jestem w tym żadnym specjalistą, ( specjalistami tu są pp. Grzyb i Muchalski, po dyplomach).

Co się stało ?
Ni z gruszki ni z pietruszki, Wójt wypalił z taką propozycją podczas sesji i zwrócił się do radnych i sołtysów o zajęcie stanowiska w tej sprawie (oceniając aktywność  radnych i sołtysów podczas sesji, liczne zebrania wiejskie, nawet raz do roku, zgłaszanie propozycji, zapytania, interpelacje), to do lepszego gremium nie mógł się zwrócić. Dla niedowiarków nagrania sesji Nadarzyn TV. Mieszkańcy Nadarzyna nie zasłużyli w tej sprawie na możliwość wyrażenia swojego zdania (jeszcze).
Wójt Grzyb twierdzi teraz, że Nadarzyn na tym nie straci, czy coś na tym zyska też nie wiadomo.  A może być tak też, że łatwiej będzie wydzielić środki na aktywizację obszarów wiejskich i powtórzy się (tu casus Warszawa bogata i biedne Mazowsze), tylko, że w naszym przypadku w drugą stroną,  inwestycje na wsiach i bryndza w mieście Nadarzynie. Niewykluczone, że tak może być .
Myślę, że jest to temat tzw. zastępczy. Trudna sytuacja finansowa gminy, duże zadłużenie, gorsza struktura dochodów (np. podatek transportowy z ok. 10 mln do 3,7 mln na rok 2013, mamy mniej samochodów w gminie ? ). Coraz więcej niewygodnych zapytań i komentarzy, źle oceniających pracę Zarządu Gminy i funkcję kontrolną Rady Gminy. Publikowane opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej tę sytuację tylko uprawdopodabniają, wygląda to tak, że mieszkańcy inaczej rozumieją opinię RIO „negatywna” i wytyki nieprawidłowości finansowych, niż Wójt i Rada.
W ostatnim okresie kilkunastu lat trwa exodus z miasta na wieś, najlepiej tak jak do Nadarzyna i okolic, tu ludzie chcą mieć blisko do miejsca pracy i po pracy możliwie spokojne warunki życia z pełną infrastrukturą i dobrze zarządzane,  z pełnym dostępem do szkół,  sportu i kultury. I mają prawo czuć się bezpiecznie. Czy do tego potrzebne jest miasto ?
Nadarzyn jako miasto spełniał się o ironio nieźle, wtedy gdy mu te prawa zabrano, do pożarów w 1902. W 1904 roku  mieszkało tu (dane z 1909r.) ok. 2500 mieszkańców, kilkadziesiąt warsztatów, co najmniej cztery kuźnie, szkoła, tartak, młyn, w pobliżu Konopka (Walendów) nowoczesny młyn wodny, cegielnia. Rzeźników kilkunastu, to zresztą długo się trzymało, dziś jeszcze jest z 10. Warto porównać, Pruszków, Grodzisk i Brwinów z tamtego czasu, mimo tego, że była już tam kolej. Dopiero po bombardowaniu miasteczka w 1915 i pożarze, Nadarzyn zaczął się wyludniać - Grodzisk Maz, Pruszków, Warszawa, Ameryka, Argentyna, Palestyna. W międzywojniu, już tylko starsi żyli pojęciem osada miejska, chociaż u mnie w domu i rodzinie, po 1945, zawsze było określenie osada miejska niż wieś. Okres 1939 -1945, szczególnie wrzesień 1939 dopełniły reszty, straty ok. 400 Żydów i ok 100 rodowitych mieszkańców. Zniszczone domy, brak środków na odbudowę zniszczeń sprawiły, że wieś to było najbardziej odpowiednie określenie.  Może tylko rynek świadczył o zamierzchłych czasach. Przejęte przez władzę ludową budynki żydowskie, szybko popadły w ruinę. Stosunkowo długo funkcjonowały obiekty p. Ertnera - GS oraz stara gmina. Zabudowa Nadarzyna nie posiada charakteru zabudowy miejskiej, przyznam również, że trudno byłoby też przypisać mieszkańcom  określenie nadarzynianin z miasta Nadarzyna. Ja umiałem z tym żyć i dobrze się czuć, zresztą przez ostanie kilkanaście lat obcuję bardzo często wśród książek, archiwalnych  dokumentów, opowieści o mieście Nadarzynie, a wtedy gdy ktoś usiłował mnie poniżać tekstem, wsiok albo tym podobnym, to jeśli był rozumny, to mu tłumaczyłem o poprzednich wiekach i przyczynach, a jak ktoś tego nie rozumiał, to w zależności od wieku odpowiednio to traktowałem. Moi dziadowie, a ostatni znany mi z dokumentów prapradziad  Gabryel Zalewski urodził się w Nadarzynie w 1760 roku, więc jego rodzice też nadarzynianami byli, sławetnymi, albo wielce czcigodnymi, zamieszkałymi w mieście Nadarzynie , jak to opisują w metrykach księża nadarzyńscy.
Jeśli by fakt odzyskania praw miejskich coś korzystnie zmienił dla Nadarzyna, to bym za tym głosował, tylko chciałbym aby Nadarzyn i jego Mieszkańcy rządzili się mądrze i sprawiedliwie według praw i porządków przez siebie stanowionych. Na razie żyjemy w realiach demokracji i póki co nie ma lepszego sposobu. W ramach tej demokracji zafundowaliśmy sobie to co mamy.

 

Ryszard Zalewski

Komentarze:
24-02-2013
~Hipolit:
Do Społecznika. Nie można się z tobą zgodzić w żadnym wymiarze. Człowiek nie rodzi się w jednej roli społecznej na całe, życie. Każdy z nas w ciągu całego życia przyjmuje różne role społeczne. Najpierw jest uczniem, później rodzicem i poświęca się swoim bliskim i rodzinie, następnie przychodzi czas na kolejne etapy i role w życiu. Można doskonalić swój zawód i zająć stanowiska, można poświęcić się pasjom, na które wcześniej nie było czasu, można poświęcić się dla pracy charytatywnej na rzecz potrzebujących, można też nic nie robić. Ale to już indywidualna sprawa każdego z nas. Pan Zalewski w chwili obecnej postanowił, że będzie zgłębiał pominięte fakty historyczne i dzielił się swoimi znaleziskami z mieszkańcami i potomkami tych zapomnianych i przemilczanych bohaterów naszej nadarzyńskiej ziemi. Tacy ludzie jak Pan Rysiek to nieoceniony skarb dla społeczności lokalnych. Tym bardziej, że zanim się pojawił wraz ze swoimi wystawami ja sam traktowałem Nadarzyn i te tereny tylko jako piękne krajobrazy. Moja nieznajomość szczegółowej historii tych terenów powodowała, że niestety byłem na tą gminę obojętny. Dzięki Panu Ryśkowi i jego pracy społecznej zyskałem coś bardzo cennego. Teraz jestem też dumny, że mieszkam w Gminie Nadarzyn! A to, że obecny wójt jeden czy drugi widzi w Panu Zalewskim zagrożenie dla siebie i swojego stanowiska, czy swobody rządzenia, nie powinno ci przysłaniać zdrowego oglądu rzeczywistości. Przyjdą nowe władze do gminy, które go docenią.  więcej
24-02-2013
~Oceniacz starszy :
Do ; społecznika, proponuję zasięgnąć języka u p. przewodniczącego komisji rewizyjnej Rady Gminy Nadarzyn.Może już coś ustalił , a ostatnio jedna z pracownic p. wójta bardzo się troszczy o p. Zalewskiego.
24-02-2013
~do społecznika:
jesteś płytki jak zasypana studnia. W dupie byłeś i gówno widziałeś i nawet nie wiesz że pan Ryszard nie jest jeszcze na emeryturze. Nie wiem po co ci w ogóle odpowiadam bo jesteś śmieszny z takim tekstem
24-02-2013
~społecznik:
Cikawe gdzie był Zalewski przez ponad 3o lat swojego życia ? Czyżby nic mu sie nie udało osiągnąc gdzie mieszkał do tej pory i nagle na emeryturze przypomniał sobie, że Nadarzyn istnieje. Ciekawe dlaczego tak długo czekał ze swoimi zainteresowaniami ...  więcej
28-01-2013
~mania:
- do tyle było lat - masz racje w pełni się z tobą zgadzam ludzie powinni wiedzieć co się w naszej gminie dzieje i wreszcie zbojkotować tą wójtową gazetkę w której sam się ozłaca heh i propagandę ludziom i ciemnotę wciska
25-01-2013
~ssasiad:
Z tymi prawami miastowymi dla Nadarzyna to jakas sciema jesli podatki i dotacje takie same dla wsi i dla miasta to po cholere zmiany, a jeli to wojtowie proponuja to musi byc jakis numer ukryty nic nie robi sie bez korzysci. Szczegonie wojt Grzyb napewno chodzi o pieniadze ale to jest skrywane wiedza tylko bliscy majacy ten sam cel. Kretactwo mataczenie oszustwo to takie teraz modne w PRL bis.  więcej
24-01-2013
~wasyl nadarzyński:
nie bijcie tu piany! Okazuje się że jeśli jest wieś lub miasto do 5 tys. mieszkańców to podatki są takie same. Wygląda na to że prawa miejskie to kwestia czysto prestiżowa.
24-01-2013
~Piotr:
Do wyborcy masz racje Kolego dla mieszkańców oznacza to tylko wzrost obiążeń, ale władze będa się już mianowć burmistrzami... i zapewe wynagordzenia i dodatki inne
23-01-2013
~pracownik:
Wójt i jego zastępca wezmą trzynastki około 15 tysięcy na łeb, to co to dla nich, po 18 zł za śmieci na głowę.Może przegrają wybory i zostaną zwykłymi ludźmi, za zwykłą pensje, to dopiero zaczną liczyć koszty.Życzmy im tego wszyscy z całego serca.   więcej
23-01-2013
~Wyborca:
Wójt i jego zastępca chcą być miastowi,żeby mieszkańcy jeszcze większe podatki płacili.Już nas uraczyli, jedną z najwyższych opłat za śmieci, 18 zł na miesiąc od jednej osoby.My im rachunek wystawimy w dzień wyborów.Obojętnie kto byle nie oni.
16-01-2013
~olo:
rosjanie mowia kura nie ptak polsza nie zagranica ,czy nadarzyn to miasto ???
15-01-2013
~wasyl nadarzyński:
z tego co wiem to procedura trwa 9 miesięcy - do marca zatem jeśli nie zostanie wniosek złożony to nici z połączeniem rocznicy z prawami... no i zdałoby się zasięgnąć opinii kogoś kompetentnego w sprawie rzeczywistych różnic statusu wsi do miasta dla szarego zjadacza chleba.   więcej
15-01-2013
~do_pałlo:
Pałlo, zmieni się- nazwa miasto, a nie wieś, czy nawet idąc do władz, nie idziesz do Urzędu Gminy, tylko do Ratusza :) A że podatki dodatkowo będą rosnąć niczym przyrost naturalny w Chinach- cholera, ale niestety - sam ich nie popieram, ale to uroki miasta... Może jednak od razu awansujemy na jakąś metropolię? Albo podzielimy Nadarzyn na dzielnice? ;) No, ale jak miasto, to i metro, i tramwaje muszą być ;)  więcej
15-01-2013
~pałlo:
wiąże sie to z wiekszymi podatkami ,nic oprócz tego nie zmieni i zatrudnieniu nowych urzędników więc zostańmy wsią
15-01-2013
~tyle było lat:
NIE WIERZĘ WŁASNYM OCZOM:)CZYTAM TEN ARTYKUŁ I PO PROSTU NIE WIERZĘ...CZY TO JAKIŚ PRZEŁOM, W POSTRZEGANIU NASZEJ LOKALNEJ WŁADZY?CZY AŻ 15 LAT MUSIAŁO UPŁYNĄĆ BY NARESZCIE MIESZKAŃCY PRZEJRZELI NA OCZY? A MOŻE TRZEBA BYŁO "NIEZALEŻNYCH" MEDIÓW INFORMUJĄCYCH O WSZYSTKIM CO SIĘ DZIEJE W NASZEJ GMINIE?? BO "ŚWIERSZCZYK NADARZYŃSKI" TO W KOŃCU GAZETA PROPAGANDOWA,KTÓRĄ SIĘ WYGRYWA WYBORY-KAŻDY TO WIE TYLKO WOLI NIC NIE MÓWIĆ. STRACH NAS WSZYSTKICH W NAJWAŻNIEJSZYCH MOMENTACH DECYZYJNYCH PARALIŻUJE.CIESZY MNIE TAKA POSTAWA RODOWITYCH MIESZKAŃCÓW NASZEJ GMINY, OBDARZONYCH JAK ZAUWAŻYŁEM DUŻYM SZACUNKIEM. MAM NADZIEJĘ, ŻE NIE SKOŃCZY SIĘ TYLKO NA KRYTYCE.   więcej
15-01-2013
~ak :
Chcą być miastem a zaskoczyla ich zima.Dziś rano ludzie stali na przystanku w rynku i klęli na czym świat stoi.Powód.Zima.Nie było komu odśnieżyć.Bus z Szamot nie przyjechał.Busik do Pruszkowa też utknął.Dyrektorze Zakładu Usług Komunalnych zapłać ludziom nadgodziny i weż sie do roboty.Nie rób z siebie pośmiewiska.  więcej
15-01-2013
~olo:
nadarzyn miastem wojt burmistrzem podwladne wsie dostarcza kase jak w folwarku ino sloma troszku wylazi ,widzialem jak chlopy koniem z fura po nadarzynie pomykaja
14-01-2013
~Onyx:
Czy to, że Nadarzyn będzie miastem zmieni coś w zachowaniu, lub postawie pewnych osób - wątpię. Kiedyś skrytykowałem naszą władzę gminną do jednego z sołtysów. W odpowiedzi usłyszałem, że jestem ćwokiem. To mnie nie tyle obraziło co zastanowiło. Sprawdziłem w słowniku słowo ćwok - oto wynik moich poszukiwań. Ćwok to :1. osoba mało inteligentna2. człowiek nieokrzesany, nieobyty, prostacki, nierozgarnięty, ograniczony umysłowo3. prostak potocznie4. prostak pogardliwie5. człowiek nieobyty lekceważąco6. pospolicie; ciemniak , burak , prowincjusz7. pospolicie; wsioch , wsiok , wsiowy , bamber8. pospolicie; kmiot , kmiotek , kmieć , burek , żłób9. tępak , nieuk , kołtun , ignorant , obskurant10. pospolicie; niedouk , wstecznik , zacofaniec , jaskiniowiec11. pospolicie; troglodyta , półinteligent , ćwierćinteligent , prymityw12. pogardliwie o człowieku mało inteligentnym, nieobytym13. osioł, bałwan14. intelektualnie ograniczonyCzy krytykując naszą władzę również za ten szybki i nie do końca przemyślany pomysł z nadaniem praw miejskich znów narażam się na nazwanie mnie ćwokiem? Poczekam na transmisje z obrad Sesji Gminnej i zobaczę co mają do powiedzenia na ten temat sołtysi i radni.  więcej
14-01-2013
~marek:
Nie bądźmy naiwni. Gdyby Wójt Grzyb nic na tym nie "zarobił" to na pewno nie namawiałby nikogo, żeby Nadarzyn zrobić miastem. Ja jestem przeciwny takim nagłym decyzjom. Z reszta jak pytam radnego czy sołtysa o tę sprawę, to nic nie są w stanie mi powiedzieć. Zwyczajnie "nie wiem o co wójtowi chodzi".  więcej
 
Copyright © 2010 - 2024 Nadarzyn.tv
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE. DALSZE ROZPOWSZECHNIANIE ARTYKUŁÓW, ZDJĘĆ, FILMÓW, TYLKO NA PODSTAWIE PISEMNEJ ZGODY WŁAŚCICIELA PORTALU