24 listopada 2024, imieniny obchodzą: Emmy, Flory, Jana

~Sympatyk PO
07:32 24-11-2024
Umiemy się promować, uśmiechać i klepać po plecach, także to powinni... więcej »
~Bezpieczeństwo w gminie
08:09 23-11-2024
Taka uwaga na marginesie. Piątkowy poranek 22 listopada 2024 r. na drogach... więcej »
~Uczciwy. Przepraszam wszystkich.
23:22 22-11-2024
Oby sie na nim przejechali.... więcej »

Emisja obligacji komunalnych uchwalona

Komentarzy (110)
06-09-2016

Na ostatniej sesji Rady Gminy radni, stosunkiem 10 za, 4 wstrzymujące się głosy, uchwalili emisję obligacji gminnych na kwotę 19 mln zł.

Ogólnie pożyteczny instrument finansowy, stosowany do pozyskiwania środków na konkretne inwestycje w samorządach mądrze i dobrze zarządzanych.
W naszej gminie zastosowany do spłaty kredytów i deficytu budżetowego.

Kontrola radnych kończy się w tym wypadku na uchwale, a ustawa o zamówieniach publicznych nie obowiązuje. Rodzi to niebezpieczeństwo, bo dalej decydować będzie już sam wójt.

Uchwała nasunęła wiele pytań, na które odpowiadał Mariusz Gołaszewski prezes zarządu firmy Aesco Group, która zajmie się wsparciem emisji obligacji dla Gminy Nadarzyn.
Mimo że prelekcja była pouczająca, to z całym szacunkiem, ale pan prezes nie zawsze odnosił się do uchwały, czy ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach zasłaniając tym, że nie spotkał się z takim przypadkiem, przypadek był tylko jeden, albo pytaniem czy radni sobie wyobrażają. Nie do końca jest profesjonalne, bo wyobraźnię niektórzy mogą mieć dużą, albo jej nie mieć wcale, a w tym wypadku liczą fakty i prawo. 

Duże zaniepokojenie sprawił punkt 2, §1 uchwały:

Emisja obligacji nastąpi poprzez propozycję nabycia skierowaną do indywidualnych adresatów, w liczbie mniejszej niż 150 osób.

Pan prezes tłumaczył, że propozycja skierowana będzie tylko do banków, a w zasadzie jednego, który złoży najlepszą ofertę, ale Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach tego nie precyzuje.

Art. 9 ustawy mówi, że emisja obligacji może nastąpić w trybie:

1) oferty publicznej, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (§ 3. 1. Ofertą publiczną jest udostępnianie, co najmniej 150 osobom lub nieoznaczonemu adresatowi, w dowolnej formie i w dowolny sposób, informacji o papierach wartościowych i warunkach ich nabycia, stanowiących wystarczającą podstawę do podjęcia decyzji o nabyciu tych papierów wartościowych);

2) oferty publicznej, o której mowa w art. 3 ustawy wymienionej w pkt 1, obligacji, do których nie stosuje się przepisów tej ustawy;

3) proponowania nabycia obligacji w inny sposób niż określony w pkt 1 i 2.

Zatem radni dowiedzieli się, że oferta skierowana będzie do adresatów indywidualnych, ale kim oni będą tego poza przypuszczeniami nikt nie wie.

Kolejny duży znak zapytania stanowi §5 punkt 2:

Oprocentowanie obligacji będzie zmienne, równe stawce WIBOR 6M, ustalonej na dwa dni robocze przed rozpoczęciem okresu odsetkowego, powiększonej o marżę.

Tymi parametrami można swobodnie manipulować przy wykupie obligacji. Zazwyczaj tego typu instrumenty finansowe mają z góry ustalony koszt wykupu i oprocentowanie. Tu mamy zmienny WIBOR 6M oraz marże o której nic nie mówi uchwała, czy ma być stała i w jakiej wysokości.

Omawiane było także zabezpieczenie obligacji, ale nie do końca co stanowi prawo, tylko co w takich wypadkach w zasadzie się dzieje, gdy Gmina nie będzie w stanie ich wykupić. Przykładem działań miałoby być klasyczne wejście komornika na konto emitenta.

Ustawa o obligacjach mówi jednak jednoznacznie (art. 8. 1.):

Emitent odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania wynikające z obligacji.

To komornik zadecyduje co jest najszybszym i najbardziej łakomym kąskiem do spieniężenia w danej chwili, aby zaspokoić roszczenia.

Pytania zadawała również radna Katarzyna Jach. Interesowało ją, czy np. obligacje mogą zmienić właściciela. Tu odpowiedź była trochę zaskakująca, ponieważ mogą, ale zaletą tego ma być to, że emitent o tym fakcie może się nawet nie dowiedzieć, bo nic poza właścicielem nic się nie zmienia, więc się o tym nie informuje.

Generalnie mówiąc, nie wszystko w uchwale jest jasne i precyzyjne, a o niektórych rzeczach radni nawet nie będą poinformowani.
Obligacje mogą pozytywnie wpłynąć na budżet gminy, ale równie dobrze może to być na zasadzie jakiegoś kolejnego para konsolidacyjnego kredytu, pobranego z pominięciem przetargu, który wcale nie musi być tańszy niż klasyczny kredyt komercyjny.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe zarządzanie gminą, możemy przypuszczać, że jest to zwyczajne ratowanie obecnych finansów gminy, bez spoglądania w przyszłość. 

Wójt zapowiedział, że nie będzie kandydował w przyszłych wyborach samorządowych, co nie oznacza, że nie w związku ze swoimi zarzutami nie straci stołka wcześniej, dlatego może go już nie interesować jak z takimi obligacjami poradzi sobie jego następca.

You Tubie: Emisja obligacji gminnych uchwalona

Get Flash to see this player.

Komentarze:
13-09-2016
~marek:
Trwają ponoć ostatnie przygotowania i prace nad wydaniem ostatecznej decyzji dla PU Hetman w sprawie tzw. pozwolenia zintegrowanego. Chciałbym się zapytać tzw. radnych opozycyjnych, co każdy z tych Państwa zrobił, aby takie pozwolenie nie zostało jednak wydane. Proszę, jeśli to możliwe, o informacje o tym, jakie inicjatywy zostały podjęte przez poszczególnych radnych, czy i jakie listy protestacyjne, prośby o interwencje, etc. każda z tych osób wystosowała do stosownych organów i instytucji. Prosta sprawa: wystarczy powołać się na konkretne pisma czy interwencje i poinformować swoich obecnych i potencjalnych wyborców o swojej aktywności w sprawie, która dla większości mieszkańców Nadarzyna jest wyjątkowo ważna.  więcej
08-09-2016
~Duma:
Pijak pójdzie do więzienia za recydywe o )):
08-09-2016
~Psychiatra:
Depresja u pijaka trwa dotąd puki pijak pije i jeszcze przez następny tydzień gdy dochodzi do siebie. Później już jest tylko nerwowe wyczekiwanie na kolejną okazję do napicia się.
08-09-2016
~Irena.:
Najsampierw to do prokuratora.
08-09-2016
~Do poniedziałku bo ponć idzie do roboty:
08-09-2016
~Ile może trwać depresja u pijaka?:
08-09-2016
~Pijacki wyczyn Muchalskiego obudził Grzyba z letargu.:
Grzyb już dawno powinien się pozbyć Muchalskiego z gminy. Gołym okiem widać, że Muchalski sterował Grzybem, wszczynał wojenki, na które Grzyb nigdy by nie przystał. Grzyb uzależnił się od luzu jaki zapewniał mu nadpobudliwy zastępca. Mógł robić sobie często wolne , bo zastępca ze swoją specyficzną psychiką działał metodami psa pasterskiego. No ale to rozleniwienie Grzyba i wrzucenie na luz skończyło się fatalnie dla wizerunku wójta. Zastępcy puściły hamulce i upił się do nieprzytomności w taki sposób, że policja musiała go zatrzymać i powstał duży rozgłos. Rychło po tym wyszło, że panowie wspólnie konsumowali tego popołudnia w jednej z restauracji i wójtowi też się sporo oberwało. Widać, że Grzyb szybko się uczy, zrozumiał swój błąd i już Muchalskiego do swojego zespołu nie chce.   więcej
08-09-2016
~ do Odnalazł się w związku.:
Szczęście że nie radzieckim.
08-09-2016
~Odnalazł się w związku.:
Coraz częściej można spotkać tomka z żoną, ha ha ha ha swoją, do jechoowych się zapisał czy co.
08-09-2016
~Teraz buldogi zaczną skakać sobie do gardeł:
08-09-2016
~Janek go upił to i Janek musi go wydobyć z tego wszystkiego:
Janku separacja tylko jest w małżeństwie a w polityce to tylko miłość przez łzy. Sytuacja wali ostro w wizerunek, ale co zrobić...? no co zrobić..?
08-09-2016
~Oświadczenia majątkowe jeszcze lepszy pogrzeb:
08-09-2016
~3, 18:
Najlepszy pogżeb to sobie wyprawił.
08-09-2016
~Amen.:
Zaczyna też bywać na pogrzebach.
08-09-2016
~janek:
Zdebel dostała socjalny dom to łapkę podnosi. Inni też nie robią tego za friko.Dostają okruchu i grzeją się w ciepełku oligarchy. Szkoda tylko że dzielna opozycyjna czwórka uznała,że nic nie może.bierze po 1000 zł co miesiąc i nie rozumiejąc o co chodzi wstrzymuje się od głosu. Nie są przeciw temu co się dzieje taka ciekawa opozycja.  więcej
08-09-2016
~widziany?:
a we wtorek haratal w gale
08-09-2016
~Po sąsiedzku.:
Muchalski jest widywany nocą.
08-09-2016
~Tadek:
Radni wójtowi nie muszą nic robić poza autoryzacją działań wojta poprzez bezmyślne podnoszenie łapy. Równie dobrze można by posadzić tam słomiane kukły z mechanizmem podnoszenia łapy. Czy któryś z nich kiedykolwiek zabrał merytoryczny głos? To jest kpina z demokracji.   więcej
07-09-2016
~do ~układs::
a co radni wójtowi zrobili przez kilka kadencji mądralo np P.Zdzebel??? 2 kadencja a jej obietnice co ????
07-09-2016
~Tak się w układzie dostaje zwolnienie.:
Lekarz wystawia Muchalskiemu lewe zwolnienia.
07-09-2016
~Muchalski ukrywa się przed prokuratorem.:
Stara się nie wychodzić z domu, albo tylko wieczorem.
07-09-2016
~Liczba π (czytaj: liczba pi) = 3,14:
07-09-2016
~Wieczór za oknem.:
Zgadnijcie w jakim stanie jest teraz Muchalski.
07-09-2016
~ Koleżanka pielęgniarki.:
W tym roku córka na Głogowej miała poważny wypadek.
07-09-2016
~do 008:
Wstrzymanie się od głosu to sygnał do wyborców: sorry, nie wiem o co chodzi.Nasza opozycyjna czwórka niestety nie zaliczyła testu z inteligencji. Powinni być przygotowani do tej bardzo ważnej dla mieszkańców uchwały. Zadać mądre pytania a potem opuścić salę obrad. Wtedy była by afera i można by działać dalej. A oni co? wstrzymali się. Popieram ocenę - Wstyd. Popieram też pytania do radnej Kapitan - jedynej opozycyjnej radnej w komisji rewizyjnej.Komisja ta ma dostęp do wszystkich dokumentów bo ocenia działania wójta.Co ma do powiedzenia w sprawie obligacji ta p. radna? i co ma zamiar dalej robić aby uniemożliwić ten skok na kasę?   więcej
07-09-2016
~Ciągnie wilka do lasu.:
Koleżanka mówiła, że ostatnio widziała go w Starej Wsi, na ulicy Głogowej.
07-09-2016
~Czy ktoś wie gdzie jest teraz Muchalski.:
07-09-2016
~Dobrze ci tak za śmieciowisko.:
To że Muchalski przysłowiowo wykompał się w wódce to najwspanialsza wiadomość w gminie Nadarzyn od wielu lat. Nic nie jest w stanie przebić tej wspaniałej informacji. Plakat na rondzie z Muchalskim zaprawionym 3,18 to też wspaniały cukierek na osłodę dla wszystkich.  więcej
07-09-2016
~Polonistka:
Myślę, że to sytuacja, która dobrze wpisuje się w przysłowie "kto mieczem wojuje-ten od miecza ginie"
07-09-2016
~Co myślicie o pijackiej wpadce zastępcy wójta?:
07-09-2016
~008:
Irku. Radni opozycyjni zrobili tyle ile mogli. Natomiast jest jedna rzecz, którą możesz zrobić Ty a oni nie. Celnie rzucony pomidor z trybuny przez Ciebie zrobiłby więcej. No ale Ty wolisz pleść bzdury. Radny może w tym wypadku uprzejmie poprosić Wojewodę by w trybie nadzorczym przyjrzał się uchwale o obligacjach. A co do sesji rady gminy i roli mniejszościowej opozycji to w mojej ocenie piątka z plusem. No ale oni są w mniejszości i tyle co sobie pogadają, bo kotleciarzy jest mocna przewaga. Irku - trzeba chodzić do wyborów i wybrać tylu przeciwników wójta, by mieli większość w radzie gminy- masz jeszcze dwa lata więc działaj w terenie.  więcej
07-09-2016
~irek:
Chcecie zablokować emisję obligacji? Jeśli tak, to proponuję dowiedzieć się, do kogo zostanie skierowana oferta objęcia tych obligacji. Jeśli jest to jakiś bank i będzie wiadomo, który, to można spróbować skontaktować się z nimi (konkretnie z ludźmi z departamentu skarbu tego banku) i delikatnie zasugerować, że nabywanie tych obligacji jest złym posunięciem. Czy to coś da, nie wiem, ale przynajmniej należałoby spróbować. Uwaga na marginesie całej sprawy: zachowanie tzw. radnych opozycyjnych w trakcie głosowania, tj. wstrzymanie się przez nich od głosu, jest dla tych osób dyskredytujące i świadczy o tym, że ludzie ci nie nadają się do pełnienia funkcji radnych. Jak można było wiedząc, że na sesji Rady będzie głosowana sprawa kolejnego zadłużania gminy przy pomocy obligacji, przyjść na to głosowanie bez przygotowania i bez wiedzy na temat tego, jakie będą konsekwencje obciążenia majątku gminy długiem na kolejne 19 mln złotych?! To jest po prostu niepojęte! Co gorsza, to był kolejny przypadek, kiedy radni ci zachowali się jak przysłowiowe niemoty i pozwolili 'rozegrać się' wójtowi. Inny przykład takiego zachowania, gdzie nasi radni byli bierni wtedy, gdy należało protestować: sesja, na której śmieciarz z ulicy Turystycznej bez skrępowania i bez głosów sprzeciwu przez piętnaście minut przemawiał do zebranych, promując siebie i swoje przedsiębiorstwo. Co wtedy robili nasi radni? o czym wówczas myśleli? i dlaczego nie padło ani jedno słowo sprzeciwu i nikt nie przerwał temu bydlakowi?  więcej
07-09-2016
~pieszy:
Pijanych kierowców należy izolować, bo są zagrożeniem dla innych. Tylko wieloletnie więzienie może wyleczyć takich degeneratów z i pijaństwa i z jeżdżenia po pijaku.
07-09-2016
~008:
Do powielacz. Wystarczy, że przekaże sprawę komornikowi a ten już będzie wiedział co i jak przejąć i zlicytować za psi grosz. Pierwsza pod młotek pójdzie spółka komunalna a następnie ośrodek zdrowia. No a wójt w tedy bezradnie rozłoży ręce, zwali winę na brak pomocy finansowej od premier Beaty Szydło z PIS a gawiedź gminna uwierzy, bo to będzie dla niej najwygodniejsza sytuacja. Więc moja przekorna rada do Prokuratur, CBA czy innych ważnych urzędów wymiaru sprawiedliwości - czekajcie z założonymi rękami nadal!!!   więcej
07-09-2016
~jeszcze nie wiadomo:
Jeszcze jest nadzieja że wojewoda uchyli uchwałę albo RIO uzna ją za nieważną. Ale aby tak się stało powinni radni wykazać się inicjatywą. Jak będą siedzieć cicho to przepadło.
07-09-2016
~Sankcja dla wójta Grzyba to podstawa.:
Czy prokurator zajmujący się oświadczeniami i lewymi milionami wójta Grzyba nie może wydać tymczasowego aresztu dla niego, to by rozwiązało tez sprawę obligacji.
07-09-2016
~lola x:
Szambiarze już zacierają ręce.Oni też podwyższą swoje stawki proporcjonalnie do podwyżki jaką zadecyduje nowy właściciel Spółki Komunalnej .
07-09-2016
~powielacz:
Jeśli jakiś podmiot lub os. fizyczna skupi obligacje od banku w wystarczającej ilości (niekoniecznie wszystkie) a Gmina będzie w trudnej sytuacji finansowej w dniu zapadalności (wypłaty) tych obligacji, to może np. zmusić Gminę w toku negocjacji do przekazania właścicielowi obligacji Spółki Komunalnej w zamian za umorzenie długu wynikającego z niespłaconych obligacji. Spółka Komunalna trafi w takiej sytuacji w prywatne ręce i będziemy mieli monopolistę sprzedającego wodę i odbierającego ścieki w Nadarzynie. Jeśli wójt przygotowując emisję obligacji już się na taką operację z kimś umówił (np. z właścicielem firmy przetwarzającej śmieci) to mamy w Nadarzynie (w całej gminie) pozamiatane. Trzeba będzie kopać własne studnie i własne szamba, bo to wyjdzie dużo taniej, niż opłaty za wodę i ścieki.   więcej
07-09-2016
~Rodzic z Beliny.:
Pijak złapany i nie musimy się obawiać o swoje dzieci przechodzące do szkoły.
07-09-2016
~Ten czlowiek ma czelnosc pokazywac sie publicznie ! ! !:
Wstyd i hanba !
07-09-2016
~Lewe miliony wójta Grzyba to fakt.:
Grzyb za swoje oświadczenia majątkowe powinien już dawno siedzieć w kryminale.
07-09-2016
~Oswiadczenia majatkowe Grzyba :
W jaki sposob zdobyl majatek i nie wpisal go do oswiadczen majatkowych.
07-09-2016
~3, 18 tylko u pijaka za kółkiem:
Tu nie ma żadnego usprawiedliwienia. Dobrze że go w końcu złapali.
07-09-2016
~do ekonomista:
Szkoda, że radni tego nie rozumieją. to przecież realizacja przygotowywanego od paru lat przekrętu. Kiedyś Grzyb był biedny a gmina bogata. Teraz...A co będzie ze spółką komunalną i ZOZ o tym jednoosobowo zadecyduje wójt.Trzeba tylko jeszcze trochę bardziej gminę zadłużyć a potem "uratować" przejmując za bezcen jej majątek.   więcej
07-09-2016
~odbior smieci:
Nie popieram lokalizacji hetmana i walczę z uciązliwościami jakie czyni ale muszę obiektywnie przyznać że sama obsługa odbioru śmieci przez firmę i ludzi jest b.dobra. Głosowałam na tą Pania i wstydzę się za to jak się zachowuje.Nic konkretnego nie robi oprócz wrzasku.  więcej
07-09-2016
~Stop pijanym kierowcom:
http://www.se.pl/wiadomosci/polska/warszawa/by-tak-pijany-ze-pomyli-ludzi-z-przystankiem_888127.html
07-09-2016
~gdzie te czasy........:
gdy wójt obejmując urząd zastał milionową nadwyżkę budżetową......
07-09-2016
~Ekonomista:
Ta uchwala to wyglada na brzytwę w małpiej ręce. Co z tym Grzyb zrobi to już tylko jego sprawa. Kontrola rady skończona na tym jednym świstku papieru. Wielkość marży do ustalenia pod stołem. Bez przetargu i kontroli rady. Mozna by to jeszcze próbować zaskarżyć do wojewody bo jest to zbyt niebezpieczny instrument w lepkich łapach Grzyba. Choć rada gminy powinna narzucić wodełki oprocentowania obligacji. Nie zdziwię się, że ten sam bank niebawem udzieli preferencyjnych kredytów dla znajomych królika. Wszak zysk zrealizuje gdzie indziej to może dać wybrańcom po kosztach.   więcej
07-09-2016
~Fryzjer :
To ja czeszę radną Zdzebel. Zapraszam.
07-09-2016
~Nie lot:
Mąz nie lepszy. To on ja ubiera i czesze?
07-09-2016
~porucznik:
To az tyle robi pani kapral??Szok Przez 3 lata nie widzialam ani światel ani odwodnienia.Za to widziałam zachowanie pani kapral wsród ludzi.dramat!!!
07-09-2016
~Nsm:
Pani radna Kapitan załatwia w starostwie odwodnienie Pruszkowskiej i światła bedą na Pruszkowskiej to co mało ?
06-09-2016
~układs:
Popieram poprzednika. Ten portal to jedyna rzetelna recenzja decydentów w Gminie Nadarzyn.Mamy tu również opozycję. Proponuję by jej członkowie zaczęli wreszcie na tym portalu publikować własne oceny sygnowane nazwiskiem. Pozwoli to w następnych wyborach głosować na nazwiska. Zaczynamy od p. Kapitan. Co sądzi o obligacjach? Co z jej obietnicami wyborczymi? Czy ma zamiar kandydować w następnych wyborach jako jedyna radna która nie zrealizowała ŻADNEJ obietnicy wyborczej?  więcej
06-09-2016
~obligacje:
kradną wam miliony a wy o pijanym zastępcy? Co to kogo obchodzi? Policja,prokuratura i paragraf. Finito.Co innego obligacje komunalne i banda debili - nasi???? radni. Czy któryś z nich rozumie o co tu chodzi? Proponuję pytanie do "opozycyjnych" radnych. Np. p. Kapitan - wstrzymała się od głosu - dlaczego nie głosowała przeciw? Czy rozumie zagrożenia? Czy coś w ogóle rozumie?  więcej
06-09-2016
~Prywatna sprawa zastępcy-pękam ze śmiechu:
Spotkałem kilka dni temu jednego gościa w urzędzie gminy i zaczęliśmy gadać o "Tomku". Dotąd prowadzenie auta po pijanemu było dla mnie i dla niego tak samo naganne, ale po wysłuchaniu Jego wypowiedzi o "prywatnej sprawie Tomka" zorientowałem się, że w tym jednym przypadku mój znajomy postanowił odstąpić od swoich poglądów na życie. Chociaż sam po wódce auta na pewno by nie prowadził. No ale jeśli "tomek" coś takiego zrobił to okazuje się, że nawet ludzie z zasadami zaczynają się błaźnić. Zresztą ten jedyny raz mój znajomy nie patrzył mi w twarz. Ja Go rozumiem - On pracownik wójta, zapalony sportowiec, jego małżonka również na grzybowym etacie.  więcej
06-09-2016
~Romualdd:
Tak jak jest napisane. Obligacje są dobre na inwestycje, a nie na spłatę długów, żeby można było wziąć kolejne pożyczki, które będzie trzeba spłacić kolejnymi kredytami. Nie kończąca się spirala z zaciskającą pętlą na szyi
06-09-2016
~008:
Tu nie o zasady chodzi i o napiętnowanie pijanego zastępcy za kółkiem. Ludzie nawet z obozu wójta ostro krytykują Muchalskiego za 3,18 promila za kółkiem. Ale od Grzyba i Muchalskiego wychodzi właśnie "kontra". 1. Wójt ustalił, że to pijaństwo za kółkiem to prywatna sprawa zastępcy. 2. Zastępca jest ciężko chory i leży w szpitalu 3. Pan Tomasz M. zapadł w ciężką depresję jakiej jeszcze nikt z żyjących nie widział na oczy. A tak naprawdę to chodzi by pomimo skandalicznego upicia się i zatrzymania przez policję - uratować tyłek zastępcy, uratować zrujnowany wizerunek wójta, który wspólnie z zastępcą urzędował tamtego dnia w knajpie i co najważniejsze - powstrzymać zrujnowane morale tych co wójta i zastępcę popierają i pomagają utrzymać władzę. A ludzie jak to ludzie - "tam mija ojczyzna gdzie pieniądze dają", każdy chce żyć i jeśli wójt coś każe powtarzać to oni powtarzają. Gdyby nagle jutro nastał nowy wójt to ci sami ludzie w przeciągu 2-3 miesięcy przytulą się do nowej władzy . Nawet Pani Głodek i Pani Gawrońska - nawet one...  więcej
06-09-2016
~do Co myślicie o tym :::
JESTEŚ CHORY CZY CO.
06-09-2016
~Do wstyd:
A może sam pomysł obligacji głupi nie jest, ale nie są w stanie kontrolować nic z tych rzeczy które należay mieć na oku ?
06-09-2016
~hopsasa:
Panie pilipczuk, sam PAN jesteś stadem
06-09-2016
~Co myślicie o tym ::
zeby powiadomic wszystkich mieszkancow o planach naszych funkcjonariuszy publicznych rozwieszajac we wszystkich wsiach informacje i zorganizowac protest spoleczny ?
06-09-2016
~wstyd:
Mogę zrozumieć, że układ Grzyba w myśl zasady Janusz wie co robi patrzy na Wacławiak i robi co ona. To prości ludzie z wykształceniem podstawowym którym imponuje bycie radnym. Ledwie piszą i czytają o elokwencji nie wspomnę a są - we własnym mniemaniu w czym wójt ich utwierdza - lokalna władzą a to pieści ich ego.Zdumiewa natomiast stanowisko "opozycji". Inteligentny człowiek głosuje za lub przeciw bo ma własne zdanie. Wstrzymanie się od głosu znaczy - nie wiem o czym oni mówią, nic z tego nie rozumiem i głosu nie zabieram. A można było stwierdzić,że w złodziejstwie udziału nie biorę i wyjść z sali. Efekt - aprobata wyborców / w tym moja /powiedzieli nie i wyszli. Żenada, cztery miernoty bez rozumu i charakteru. A niedługo spółka komunalna będzie już prywatna i za ułamek jej wartości konkretne osoby zawładną gminą.   więcej
06-09-2016
~Wiwwiórki gminne donoszą że wójt Grzyb czuje się słabo.:
A z Muchalskim to wyjątkowo paskudna sprawa i chyba nie da się nic załatwić.
06-09-2016
~andrzejpilipczuk:
Jako to dziwne... po Nadarzynie nadal chodzą całe stada tych co to murem za wójtem i panem nadużywającym którzy tyle dobrego dla gminy zrobili... ona tak rozkwitła. Cudowne są te klapki na oczach, które sami sobie czasem nakładamy.
06-09-2016
~Nadarzyniak:
A ja Wam powiem ,że ci szkodnicy jeszcze narobią szkód naszej gminie żeby się zemścić i zebrać jak najwięcej kasy bo czują ,że ich koniec tuż tuż , to w ich naturze .
06-09-2016
~Ale jest w tym wszystkim jeden pozytyw który ciągnie grzybowców na dno.:
3, 18 Muchalskiego to największy miód na moje uszy. Ich koniec tuż tuż.
06-09-2016
~Koton:
Panie Irek, niech Pan się chociaż raz pofatyguje na posiedzenie rady gminy, ja byłem i widaziałem. Rękę podnosi pani przewodnicząca a dopiero za nią matoły wójtowie, opozycja może sobie mowić o 777, i czym kolwiek innym, matoły i tak przegłosują.
06-09-2016
~Aleksander:
Irku nie do końca masz rację. Żeby nie wiem jak radni się przygotowali, to ta druga strona zawsze odwróci kota ogonem. Pooglądaj sesje, jak coś idzie nie pomyśli to wkracza Wacławiakowa i ucina dyskusję. To to dopiero jest obrzydliwe babsko, za wójta dałaby sobie oczy wydrapać. Czy na sesji radni są przygotowani, czy nie są to i tak bez różnicy bo drugą stronę interesuje tylko to jak głosuje przewodnicząca i tak samo podnoszą rękę. Tam żadne argumenty poza tym jak chce wójt nie wchodzą w rachubę. Jeden już się sam skarał, mam nadzieję, że i innych za to co robią dosięgnie zasłużona kara.  więcej
06-09-2016
~Kolo:
Irku, bank będzie znany problem nie jest w tym, że obligacji nie można wyemitować i sprzedać. problem polega na tym, co będzie, gdy te obligacje będzie musiała z powrotem wykupić Gmina, gdy nadejdzie wyznaczony termin. Scenariusz opisany poniżej jest nie tylko realny ale bardzo prawdopodobny - nawet, jeżeli intencje emitenta (gminy) są w tej chwili czyste. Jeśli chodzi o radnych opozycyjnych, to oni niczego nie mogą poza zadawaniem pytań (na które zresztą nie otrzymują odpowiedzi) i podnoszeniem rąk. Na zapytania i interpelacje pisemne otrzymują zazwyczaj odpowiedzi wymijające, niepełne i nie na temat. Natomiast jedna z radnych, pani Jach jest bardzo aktywna w rozwiązywaniu problemów i skarg mieszkańców na działania Gminy. Kosztuje ją to b. dużo nerwów i czasu. Zdaje się, że pani kapitan też się angażuje w lokalne sprawy. Ani nerwów ani czasu radni wójtowi jakoś mieszkańcom nie poświęcają.  więcej
06-09-2016
~Kiedy ich zwiną:
Czy prokurator przesłuchał już Grzyba i Muchalskiego.
06-09-2016
~irek:
Nakręcacie się i nakręcacie (w sprawie tych obligacji), ale żeby zrobić coś z sensem, to już za dużo. Przecież w Nadarzynie mieszkają ludzie, którzy znają się na obligacjach i mogliby coś w tej sprawie poradzić i ewentualnie zasugerować chociażby to, jakie pytania na sesji zadać, czy o jakie materiały poprosić, aby można się było do tych pytań przygotować. Ale nasi radni (mówię o tych tzw. radnych opozycyjnych) są leniwymi miernotami, którzy pozwalają się ogrywać przy każdej nadarzającej się okazji i znają tylko jedno wytłumaczenie: 'jest nas za mało, abyśmy mogli zablokować wójta i jego przydupasów'. Przecież można było chociażby spróbować przymusić wójta i jego zastępcę i np. prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego, żeby poręczyli emitowane przez siebie obligacje poprzez wystawienie tzw. 'trzech siódemek'. Dla niezorientowanych wyjaśniam, że jest to notarialne oświadczenie o poddaniu się przez poręczyciela (wójt, zastępca, etc) w trybie art. 777 Kodeksu Cywilnego rygorowi natychmiastowej egzekucji z majątku prywatnego w sytuacji, gdyby emitent obligacji (gmina)nie wywiązał się z zaciągniętych zobowiązań (nie wykupił obligacji w terminie). Czy ktoś z radnych zainteresował się tym tematem, spróbował skonsultować się w tej sprawie, albo poszukał pomocy? A teraz lament i zgrzytanie zębami i narzekanie, jaki ten wójt zły i jak w wyniku jego działań mieszkańcy po raz kolejny zostaną zrobieni w przysłowiowego balona. Cy ktoś zainteresował się, komu te obligacje zostaną zaoferowane? Jeśli jest to, jak podano powyżej, jeden podmiot i jest nim bank, to niech radni, którzy mają do tego prawo, ustalą, co to za bank; przecież można próbować (różnymi sposobami) dotrzeć do tego banku, skontaktować się z odpowiedzialnymi tam osobami i przekazać informacje o tym, w jak trudnej sytuacji finansowej znajduje się gmina, jakie ma zadłużenie i 'zasugerować', że w przypadku objęcia obligacji przez bank sprawa będzie miała dalszy ciąg. Powiem szczerze, że jak patrzę na to, co robi obecna opozycja, to utwierdzam się jedynie w przekonaniu, że są to osoby niekompetentne i nieudolne. Połowa obecnej kadencji samorządowej za nami i już widać, że to 'towarzystwo' nic więcej z siebie nie wykrzesze, że dotrwają jedynie do końca kadencji. A wójt? No, cóż, ten bydlak będzie robił to, co do tej pory i odejdzie wtedy, gdy sam uzna to za stosowne i na swoich warunkach.   więcej
06-09-2016
~do bajki:
Ja bym powiedział, że nie masz najmniejszego pojęcia o operatorce, a robisz to za nasze pieniądze
06-09-2016
~Urzędnicza wiewiórka:
Niestety, ale w dokumentach jest dokładnie tak, jak piszą poniżej.
06-09-2016
~TROSZKĘ HISTORI szukałem i znalazłem:
18-08-2013~już wróciliśmy, to my, jerzy i ta jego papuga:Z okazji zbliżających się dożynek, Jerzy i jego papuga proponują tę piosenkę na otwarcie imprezy.(Do tej piosenki papuga zbierała szlify w czasie urlopu na Kurpiach)Gdy Grzybek z Muchalskim gminę przejmowali,no to jeszcze wtedy sami nic nie miali.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.A gdy sobie trochę w gminie porządzili, no to się od razu domów dorobili.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.I nie tylko domów ale i hektarów, które to nabyli za pomocą czarów.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.Po tych inwestycjach co się okazało, że tej naszej gminie grosza jest za mało.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.Gminę zadłużyli, majątek sprzedali, zanim się mieszkańcy w tym zorientowali.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.Długo tańcowali i SPA zaliczali, w całej naszej Polsce ślady zostawiali.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.Na koniec wszystkiego mieszkańców zhańbili, w samym centrum gminy śmietnik załatwili.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.Morał z tego taki, że te dwa chłopaki mają w dupie ludzi i ład jaki taki.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.Mieszkańcy tej gminy w końcu zrozumieli, że ten chory układ można rozpierdzielić.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.Podpisy zbierajmy, wójtów wyrzucajmy i uczciwą gminę znowu zakładajmy.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.Taki bywa koniec układowej braci co niszczy mieszkańców, a sama się bogaci.Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana. Ref: Oj dana oj dana papugo kochana,Oj dana oj dana papugo kochana.   więcej
06-09-2016
~Kaktus:
Kryzys, Nick, Karol i Torindo - to Wy powinniście być radnymi w Nadarzynie a nie ta zgraja, co to Wójtowi na klęczkach wiecie, co robi. A jeśli to, co piszecie jest prawdą, to mamy przes-rane!
06-09-2016
~Sąsiadka:
Panie Siwa czy pan był na dożynkach.
06-09-2016
~Torindo:
Pewnie gminna wycena działek, na których stoją nasze oczyszczalnie jest zaniżona. Tymczasem one mają ogromną wartość dla firm przetwarzających śmieci - bo jedynie na nich możne te śmieci legalnie przetwarzać. Wyobrażacie sobie, jak później sortownia i kompostownia "H", już po ich przejęciu sprzedaje poszczególne oczyszczalnie różnym nie konkurującym z nią firmom śmieciowym? I nagle w gminie Nadarzyn legalnie będzie działać sześć, czy osiem firm przetwarzających śmieci i inne odpady zwożone do nas z różnych części Polski. Przecież to idealny układ. Warszawa i okoliczne gminy generują b. dużo śmieci. Sieć drogowa Nadarzyna umożliwia tanie zwożenie śmieci z kilkunastu małych i średnich miast w promieniu do stu kilometrów. A przez to staniemy się śmieciowym zagłębiem Polski.  więcej
06-09-2016
~Pijany król prasy codziennej i telwizji.:
Ponad 3 promile. Jaki to piękny dzień i jaki rekordowy wynik.
06-09-2016
~Sapala:
Było w Polsce kilka przypadków " zlikwidowania" sortowni śmieci, może trzeba to zrobić jak te kilka " przypadków"? Nadarzynaka straż napewno nie zdąży.
06-09-2016
~do Kryzys:
Dobrze niech im robią sortownie śmieci, na oczyszczalni w Młochowie.
06-09-2016
~Kryzys:
I jeszcze jedno Wam powiem. W całej Gminie jest kilka oczyszczalni. Wszystkie należą do Spółki Komunalnej. Wszystkie nasze gminne oczyszczalnie, jako jedyne tereny (działki w gminie) mają prawo do przetwarzania odpadów. I wszystkie stałyby się w tej sytuacji własnością firmy przetwarzającej odpady komunalne, tj. śmieci (sortownia i kompostownia). Obecnie sortują i kompostują jedynie w Nadarzynie a po przejęciu gminnych oczyszczalni ścieków będą to mogli robić we wszystkich tych miejscach w Gminie. I jak Wam się to podoba???  więcej
06-09-2016
~Koło ratunkowe dla Hetmana rzucone przez wójta i kotleciarzy.:
Hetman przejmie oczyszczalnie i śmieciowisko zostanie tutaj na wieki.
06-09-2016
~Mialki:
Myślę, że to kto w końcu będzie właścicielem większości obligacji zostało ustalone przy flaszce już dawno, Nadarzyn zmieni nazwę na hetman.
06-09-2016
~Kryzys:
A najchętniej Spółkę Komunalną przejmie przedsiębiorstwo przetwarzające śmieci, bo należąca do S-ki Komun. oczyszczalnia ścieków w Nadarzynie (granicząca z tym przedsiębiorstwem) jest jedynym terenem na którym można zgodnie z prawem przetwarzać odpady. Wtedy skończą się zarzuty wobec "H" o nielegalne przetwarzanie śmieci.  więcej
06-09-2016
~Ludzie olali PSLowsko sitwosko impreze.:
Wójt na dożynkach był prawie sam, nawet sklepienie niebieskie płakało nad ta farsą.
06-09-2016
~Kleofas:
Gmina straci swój majątek (Spółkę Komunalną) a my będziemy płacić kilkaset procent więcej za wodę i ścieki. To wynika z wpisów Nicka i Karola
06-09-2016
~Kryzys:
Nie odwracajcie proszę uwagi od mega ważnego tematu obligacji komunalnych - czyli ukrytego długu. Skupcie się raczej na tym, co piszą poniżej Nick i Karol. Wynika z tego, że Wójt nas puści w krótkim czasie w skarpetkach.
06-09-2016
~+ 44:
Mój kumpel też pił wiele lat i sobie nie poradził.
06-09-2016
~Pijak za fajerą.:
Ja to to dobrze ze go w końcu złapali. Sąsiadka mówiła że on się teraz cały czas ukrywa na fałszywych zwolnieniach lekarskich.
06-09-2016
~Muchalski zasłużył na taki koniec. Dobrze mu tak. Czekamy na wyrok za 3,18:
Wisi teraz we właściwym miejscu ,tam gdzie się wiesza osoby publiczne, z zarzutami od prokuratora. Grzyb już tam wisiał cale święta.
06-09-2016
~ do 11:23:02 ~cham: jakim chamem trzeba być żeby wieszać kogoś na płocie pod swoim domem... :
Jak ma sie 3,18 promila to tylko na plocie trzeba takich wieszać ale ciut niżej żeby psy mogly to obszczać.
06-09-2016
~Prawnik:
Szanowny(a) r, osobiste uwagi i poniżanie nazwiska radnej może się dla r skończyć w sądzie. W sieci nie jest się anonimowym. Radzę o tym pamiętać piszą o kimś.
06-09-2016
~Torindo:
Akurat informowanie innych, np. poprzez wywieszanie na płotach, o ciemnych sprawkach władzy jest obowiązkiem obywatelskim każdego mieszkańca. W ramach obywatelskiej kontroli i upominania władzy.
06-09-2016
~Wieszak:
Jeśli kogoś powiesili w Nadarzynie a ty chamie o tym wiesz, to powinieneś to zgłosić do prokuratury, bo prokurator zgłosi się po ciebie.
06-09-2016
~Malo:
Ćwoku r, żeby zrozumieć trzeba coś umieć !!!
06-09-2016
~Nick:
Brawo Karol! Widzę, że dobrze wyczuwasz sytuację. Pytanie tylko, czy chłopaki z Gminy wypuszczając obligacje już wiedzą, że będą oddawać np. Spółkę Komunalną jakiemuś prywaciarzowi, czy jedynie zakładają to, jako jeden z negatywnych scenariuszy (bo chyba nie są takimi idiotami, żeby takiej ewentualności nie brać pod uwagę). Zwrócę tylko uwagę czytelników, że tak samo zrobiły przecież władze Warszawy, tj. tłumacząc b. złą sytuacją finansową miasta i koniecznością inwestycji w sprzedawane spółki sprzedały prywatnym (zagranicznym) inwestorom Spółki Miejskie dostarczające mieszkańcom ciepło i wodę oraz odbierające ścieki. W ciągu dekady opłaty za te wszystkie media wzrosły w Warszawie o kilkaset procent. Przeciętny warszawski czynsz z opłatami wynosił przed zmianami kilkaset złotych, teraz wynosi tysiąc kilkaset złotych. I tak zapewne stanie się za tych kilka lat w Nadarzynie - niedługo po tym, gdy Gmina będzie musiała wykupić od inwestorów te obligacje a nie będzie mogła - tj. nie będzie miała własnych środków w budżecie i nie będzie mogła się już zadłużyć na te kolejne 19 milionów bo deficyt budżetowy będzie tuż poniżej tego progu ostrożnościowego.  więcej
06-09-2016
~cham:
jakim chamem trzeba być żeby wieszać kogoś na płocie pod swoim domem...
06-09-2016
~r r r:
chamie r spójż na swoich kolegów radnych oderwanych od płóga i mających jedną myśl w muzgach : podnieść rękę kiedy podnosi ją przewodnicząca. Nie mówiąc o ich wyglądzie, wczorajszym zresztą.
06-09-2016
~Karol:
Nick napisał, że z powodu problemów z utrzymaniem płynności finansowej Gminy w dniu wykupienia (spłaty) przez Gminę obligacji może być ona zmuszona do oddania w zamian za dług Spółki Komunalnej. Niestety jest to jak najbardziej możliwe i co więcej już było w różnych trudnych sytuacjach praktykowane. Szczęściem w Nadarzynie jeszcze nie. Obecnie jesteśmy w Nadarzynie tuż poniżej progu ostrożnościowego zadłużenia Gminy (tego maksymalnego, którego nie wolno Gminie przekroczyć - dlatego jest bardzo mało nowych inwestycji). Ale coś mi się widzi, że jeśli teraz Wójt spłaci obligacjami część zadłużenia Gminy, to księgowo (formalnie w papierach) zmniejszy się deficyt i będzie można dalej zadłużać Gminę, bo do tzw. progu ostrożnościowego będzie daleko, tj. o te 19 mln zł. mniej. Idą wybory samorządowe i podejrzewam, że za te 19 mln zł. Wójt będzie chciał sfinansować swojemu następcy (temu ze swojego nadania) piękną, dwuletnią kampanię wyborczą. Tzn. nagle ruszą nowe, jak zwykle u nas w Gminie wyjątkowo (wiadomo dlaczego) drogie inwestycje. A w 2018r. będziemy mieli znowu budżet z zadłużeniem minimalnie poniżej progu ostrożnościowego (jak dzisiaj) a do tego do spłacenia obligacje za 19 milionów złotych. W tej sytuacji rzeczywiście aby Gmina nie ogłosiła bankructwa w wyniku niewypłacalności (utraty płynności finansowej) konieczne będzie oddanie części majątku Gminy (np. Spółki komunalnej) w zamian za obligacje.  więcej
06-09-2016
~r cham:
r cham na usługach grzybni!!!!
06-09-2016
~0:
r ty chamie
06-09-2016
~r:
Łatwiej zrozumieć Prezesa niż radną Kapral która sama siebie nie rozumie o co pyta. Kto Panią ubiera i czesze?bo nie chce tam trafić.
06-09-2016
~Najwięcej pojęcia mają radni głosujący Za.:
Powinni w przyszłości ponieść dużą odpowiedzialność materialną za bezmyślne podnoszenie ręki. I oby tak się stało.
06-09-2016
~legenda:
Wójt ma dużo pojęcia i ma też 6 zarzutów prokuratorskich
06-09-2016
~bajka:
W tym artykule jest wypisanych tyle bzdur że aż szkoda to komentować... no ale tak to wychodzi jak pan redaktor próbuje być specjalistą od wszystkiego nie mając o tym zielonego pojęcia.
06-09-2016
~Nick:
Jeśli jakiś podmiot lub os. fizyczna skupi obligacje od banku w wystarczającej ilości (niekoniecznie wszystkie) a Gmina będzie w trudnej sytuacji finansowej w dniu zapadalności (wypłaty) tych obligacji, to może np. zmusić Gminę w toku negocjacji do przekazania właścicielowi obligacji Spółki Komunalnej w zamian za umorzenie długu wynikającego z niespłaconych obligacji. Spółka Komunalna trafi w takiej sytuacji w prywatne ręce i będziemy mieli monopolistę sprzedającego wodę i odbierającego ścieki w Nadarzynie. Jeśli wójt przygotowując emisję obligacji już się na taką operację z kimś umówił (np. z właścicielem firmy przetwarzającej śmieci) to mamy w Nadarzynie (w całej gminie) pozamiatane. Trzeba będzie kopać własne studnie i własne szamba, bo to wyjdzie dużo taniej, niż opłaty za wodę i ścieki.  więcej
06-09-2016
~czy oni rozumieją czego słuchają:
Przemawiał dziad do obrazu a obraz do niego ani razu.
06-09-2016
~Radni:
06-09-2016
~kto ma prawo skierować wniosek do RIO?:
06-09-2016
~Uchwała jest nieważna:
Ustawa i finansach publicznych zakazuje podejmowania uchwał, które rodzą skutki finansowe w sytuacji braku wiedzy o tych skutkach w momencie jej podejmowania. Sprawę unieważnienia uchwały należy skierować do RIO i do Wojewody Mazowieckiego w trybie art 90 punkt 1 ustawy o samorządzie gminnym  więcej
pokaż więcej
 
Copyright © 2010 - 2024 Nadarzyn.tv
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE. DALSZE ROZPOWSZECHNIANIE ARTYKUŁÓW, ZDJĘĆ, FILMÓW, TYLKO NA PODSTAWIE PISEMNEJ ZGODY WŁAŚCICIELA PORTALU