3 grudnia 2024, imieniny obchodzą: Franciszka, Ksawerego, Lucjusza

~Stefan z Nadarzyna.
09:55 01-12-2024
Masz rację. To jedyna skuteczna droga.... więcej »
~Do sądu ich.
11:16 30-11-2024
Obiekt wykonany a oni blokują wykonawcy tyle milionów.... więcej »
~Nieudacznicy.
18:08 29-11-2024
Znów wykańczają przedsiębiorcę.... więcej »

To był najdłuższy weekend w moim życiu - Projekt kościoła w Ruścu

Komentarzy (47)
24-12-2013

Wywiad z Małgorzatą Naskręt, projektantką nowego kościoła w Ruścu.

Skąd ten pomysł, by zaprojektować kościół?
Ja jestem architektem wnętrz po Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się projektowaniem wnętrz. Nie mniej projektuje też obiekty, ponieważ bardzo często bardzo trudno jest zrobić dobre wnętrze w istniejącej już bryle budynku. Trudno jest, powiedzmy, zrobić eleganckie mieszkanie, jeżeli odległość od   podłogi do stropu to 2,5m. Od razu się prosi, by to zwiększyć przynajmniej do 3m. To pociąga za sobą też wysokość okien. Standardowe okna półtorametrowe zwyczajne, nie są eleganckie. Jeżeli ktoś chce mieć bardzo eleganckie wnętrze, to dobrze by było, żeby te okna były wyższe. Często tak właśnie jest przy projektowaniu wnętrza. Chciałabym wyrzucić jakieś ściany, ale nie mogę, bo to są ściany nośne. Oczywiście można tego uniknąć tylko w fazie projektu. Tych ograniczeń jest oczywiście więcej. Nie mogę przenieść miejsc kominka, nie mogę przenieść usytuowania domu na działce. Dlatego zaczęłam projektować całe obiekty.
Czy projektowanie domu nie wymaga odpowiedniego, kierunkowego wykształcenia i uprawnień?
Oczywiście. Jednak teraz jest dużo łatwiej. Można zebrać grupę ludzi, zbudować zespół. Można współpracować z różnymi fachowcami, z konstruktorem, architektem, specjalistami do instalacji elektrycznych, czy wodnych. Można dziś stworzyć grupę fachowców, których kwalifikacje są dedykowane do danego projektu. Dlatego postanowiłam się tym właśnie zająć zawodowo.
Powiedz mi, jak się właściwie zaczęła historia z kościołem w Ruścu? Skąd się dowiedziałaś, że taki projekt ma powstać?
Nie chodzę na co dzień do kościoła w Nadarzynie, bo to nie jest moja parafia. Nie mogłam więc usłyszeć ogłoszenia, które padło z ambony, że ksiądz proboszcz poszukuje architekta. Ale pewnego dnia byłam u znajomych w Ruścu i to właśnie od nich się o tym dowiedziałam. Pamiętam, że to był piątek. Właśnie zaczęło się Euro 2012. Polska reprezentacja grała pierwszy mecz. A ja siedząc u nich w domu i oglądając mecz już wiedziałam, że to ja zaprojektuję ten kościół. Po prostu to wiedziałam. I to był najdłuższy weekend mojego życia. Postanowiłem, że pójdę do księdza proboszcza w poniedziałek rano.  Nie mogłam się doczekać (śmiech) i choć kancelaria jest czynna od 7:45, to ja tam byłam już o 7:30.
Ksiądz proboszcz musiał być chyba lekko zaskoczony.
Trochę był. Wchodzę, szczęść Boże. Ksiądz się pyta, w czym może mi pomóc, a ja mu oznajamiam, że jestem osobą, której szuka. To ja zaprojektuję kościół w Ruścu. Tak mu powiedziałam.
I co ksiądz  na to?
Poderwał się z krzesła i pyta rzeczowo, ile bym chciała za ten projekt. A ja mówię, że wezmę tyle, ile ksiądz da. Nie mam zamiaru się targować. Oczywiście znałam jaką kwotę zaproponował poprzedni architekt, kwotę, na którą ksiądz się nie zgodził. Byłam wiec przygotowana i zaproponowałam dwie trzecie tamtej kwoty. Pieniądze są ważne, ale myślę, że w przypadku takiej inwestycji nie powinny dominować. Osobiście chciałam zaprojektować ten kościół na chwalę bożą i świecie wierzyłam, że uda mi się zebrać taki zespół, który też będzie miał taki priorytet.
Jaka była dalsza reakcja księdza proboszcza?
Gdy ustaliliśmy już kwestię finansową proboszcz z wielką pasją zaczął mi opowiadać, w jakim kościele czuje się najlepiej, jaki kościół chciałbym, by powstał w Ruścu. Od razu umówiliśmy się, żeby pojechać do Warszawy, gdzie jest kościół, który księdzu szczególnie przypadł do gustu. Był to kościół pod wezwaniem Rodzin Nazaretańskich przy Trasie Łazienkowskiej. Surowy, zbudowany z cegły, o bardzo surowym wystroju. Muszę powiedzieć, że czuło się tam ducha modlitwy.
Co było dalej?
To był mój pierwszy kościół. Musiałem więc przeczytać trochę literatury na ten temat. Zapoznać się z przepisami sakralnymi. Po tym wszystkim zaprojektowałam odważnie, bez skrępowania cztery budynki nowoczesnych kościołów.  Zaprosiłam księdza proboszcza i przedstawiłam mu cztery projekty, obrazując je dodatkowo makietami.  Księdzu od razu przypadły do gustu dwa projekty. Później stworzyliśmy z tego jeden projekt, który miał pójść dalej, do opracowania. Oczywiście nie zdawałam sobie wtedy sprawy, że droga od projektu do realizacji nie będzie krótka i łatwa. Początkowo myślałam, że decydujący głos posiada inwestor, czyli proboszcz. Myliłam się. Decydujący głos miała komisja architektoniczna powołana przez arcybiskupa diecezji Warszawskiej Kazimierza Nycza. Nie chcę teraz opowiadać tego ze szczegółami, ale możesz mi uwierzyć, że droga była długa i wyboista. Oczywiście trzeba pamiętać, że kościół w Ruścu będzie pierwszym pod wezwaniem Jana Pawła II w naszej diecezji, więc jego budowa ma znacznie…
Marketingowe?
Nie nazwałabym tego w ten sposób, ale jest to ważny kościół. Stąd teraz rozumiem, iż komisja i sam arcybiskup mogli być aż tak dociekliwi. Poza tym trzeba pamiętać, że proboszcz z Nadarzyna trochę ich zaskoczył.
Zaskoczył?
Tak, swoją inicjatywą. Dopiero potem dowiedziałam się, że były plany ogłoszenia konkursu, który miął wyłonić projekt przyszłego kościoła w Ruścu. A tu pewnego pięknego dnia przychodzi ksiądz proboszcz i oznajamia, że znalazł architekta, a jakby tego było mało, to ma już propozycję projektu.
Chyba nikt nie lubi być zaskakiwany. Mimo wszystko nasz proboszcz wykazał się inicjatywą.
Tak, to prawda. Trzeba jednak pamiętać, że do kompetencji tej komisji należy ocenianie wszelkich projektów budowy kościołów w diecezji warszawskiej. Nie mniej ten pierwszy projekt został przez komisję odrzucony. Nie zamierzałam się jednak poddać. Został wyznaczony kolejny termin i tym razem przyjechałam z trzema nowymi propozycjami. Dopracowałam też dodatkowo to pierwsze, odrzucone, rozwiązanie. Ostatnie spotkanie odbyło się przy obecności kardynała Nycza.  Komisja wybrała dwa projekty. W każdym podobały się inne rozwiązania. Dostałam dyspozycję, by w finalnym projekcie połączyć te dwa rozwiązania. Co była oczywiście bardzo trudne.
Rozumiem, że finalnie udało się dojść do porozumienia. Przedstawiłaś w końcu komisji ostateczny projekt i projekt ten został zaakceptowany. Jaką mamy zatem obecnie sytuację? Jaki jest kolejny etap?
Początkowo planowałam, że już wiosną 2013 roku zostanie rozpoczęta budowa. Ale życie zawsze koryguje nasze plany. Prace z komisją bardzo się przedłużyły. Dopiero w lutym 2013 roku otrzymałam pozytywną opinię i mogłam wziąć się do dalszej pracy nad projektem.  To w tej chwili sprawa wygląda w ten sposób, że ja i mój zespół jesteśmy w trakcie dopracowania projektu. Być może uda nam się go do końca jesieni zrealizować, a być może dopiero do wiosny przyszłego roku. W tej chwili bardzo długo nas przetrzymały odwierty geotechniczne.  Wiosna była dość mokra i nie udało się tam wprowadzić sprzętu. Działka jest miejscami trochę podmokła. Teren jest naprawdę piękny, obrosły drzewami sosnowymi, ale przez to nieprzygotowany pod budowę. Brakuję drogi dojazdowej, nie są pogłębione rowy melioracyjne.
Czyli jak rozumiem jest realna szansa, że projekt zostanie sfinalizowany dopiero na wiosnę przyszłego roku?
Tak.
I wtedy można zacząć już budowę. Powiedz mi, ile potrzeba czasu, by postawić kościół?
To jest bardzo dobre pytanie. Ile potrzeba czasu, by postawić kościół? Przede wszystkim należy pamiętać, że budowa kościoła, to jest rzecz składkowa. Innymi słowy, to zależy od odpowiedzialności społecznej. Nie mamy na dzień dzisiejszy jeszcze dokładnego kosztorysu inwestycji. Ale szacuje się, że budowa kościoła może pochłonąć ok 15 mln złotych. W związku z tym ciężar tej budowy będzie spoczywał na parafianach. Trzeba pamiętać, że to jest bardzo duże przedsięwzięcie. Działka ma ok. hektara. Na tej działce powstanie naprawdę duży kościół dla dwóch miejscowości, Ruśca i Kajetan. Mają powstać jeszcze dodatkowe budynki, jak plebania oraz budynek gospodarczy. Będą tam też pokoje gościnne, kancelaria. Przewidziany jest też obszerny parking. Sam teren nie jest zurbanizowany. Jest tam obecnie tylko prąd, ale tylko na końcu działki. Dużym kosztem jest też budowa ogrodzenia.
Powiedz mi coś o samym wyglądzie kościoła.
Kościół będzie zbudowany z kamienia dolomitu, w kolorze beżowym. Dolomit jest dość trudnym tworzywem i wymaga fachowca. Jednak w porównaniu z technologiami opartymi na cegłach, czy pustakach, nie wymaga już późniejszego tynkowania, ani z zewnątrz, ani w środku, bo w środku ten kamień też będzie widoczny. Dodatkowo sam kamień będzie też stanowił wystój świątyni. Zależało mi, żeby przewagą tego kościoła było wykończenie i materiał. Żeby po zbudowaniu kościoła nie zastanawiać się, ile jeszcze pieniędzy trzeba wydać, by go wykończyć, by nadać mu jakiś wyraz. To nie będzie już potrzebne, bo wyrazem tego kościoła ma być materiał, z którego został zbudowany.
To będzie pierwszy kościół w diecezji warszawskiej pod wezwaniem Jana Pawła II, jak to będzie wyeksponowane?
Kardynał Nycz prosił, by szczególne elementy odnoszące się do Jana Pawła II zostały uwzględnione w części głównej, czyli w prezbiterium. Będzie tam wezwanie Jana Pawła II , totus tuus, i jego herb papieski. Będzie też oczywiście wizerunek Jana Pawła II przedstawiony w mozaice. Taka sama mozaika na przeciwległej ścianie będzie przedstawiać Matkę Boską.
Dziękuję za rozmowę

Pytanie: Co Pani/Pan sądzi o budowie kościoła dla miejscowości Rusiec i_Kajetany?
Cieszę się że powstanie nowy kościół. Znam projekt i uważam, że będzie bardzo pasował do pięknego miejsca w którym się znajdzie, wśród łąk i sosen. Martwi mnie jedynie słaby dojazd do tego miejsca.
(Ola mieszkanka Kajetan)
Myślę, że jest to dobra inicjatywa, biorąc pod uwagę to, że obecnie nasza parafia i kościół w Nadarzynie jest często przeładowany. Nie sprzyja to skupieniu na modlitwie. Plac w Ruścu, wg mnie jest dobrym wyborem na nową świątynię, mimo, że nie ma na razie dobrego dojazdu. Widziałam makietę wystawioną w kościele i bardzo mi się podoba.
(Lucyna mieszkanka Kajetan)
W święta w kościele w Nadarzynie jest tłok, nie można usiąść, czy też spokojnie stanąć w cieple. Widziałem makietę, projekt kościoła podoba mi się, jest przy nim wygodny parking. Z radością będę chrzcił i bierzmował w nim dzieci.
(Rafał mieszkaniec Ruśca)
Cieszymy się że powstanie. Podoba nam się bryła kościoła i sposób zagospodarowania terenu. Będzie to dodatkową wartością przyciągającą nas do kościoła. Będziemy się modlić o to, żeby działy się tam wzbogacające nas duchowo rzeczy. Liczę na to, że poprawi się jakość dojazdu w to miejsce.
(Anna i Jan mieszkańcy Kajetan)

Rozmawiał:Rafał Skowroński

Komentarze:
27-02-2017
~Elohim:
Kolejne pałace w których Boga jest mniej niż w innych miejscach... Dobrze że nie przy szkole to przynajmniej dzieci trochę mniej zagrożone...
08-06-2016
~pd:
Ktoś wie co z tym kościołem?
08-01-2016
~CHRIS:
MAMY XXI WIEK. AŻEBY DOJECHAĆ DO WARSZAWY DO PRACY Z RUŚCA, MUSZĘ CODZIENNIE 6 KM NA AUTOBUS DO NADARZYNA DYGAĆ I Z POWROTEM DRUGIE 6 KM, CZY TO UPAŁ, DESZCZ CZY MRÓZ I ŚNIEG !!! DLACZEGO DO CENTRUM RUŚCA NIE DOJEŻDŻA ŻADEN AUTOBUS ????? MAMY 2016 ROK !!!!!! A O DRODZE, UL. GŁÓWNEJ NIE WSPOMNĘ ! PO ULEWIE TRZEBA MIEĆ KAJAK, BO PRZEJŚĆ NA PEWNYM ODCINKU SIĘ NIE DA !!! A DO BUDOWY KOŚCIOŁA JESTEM USTOSUNKOWANY POZYTYWNIE !  więcej
01-08-2014
~Sprostowanie:
Kościół pomieści 400 ludzi, co jest przewidziane dla społeczności 10 tys. mieszkańców.IR.
01-08-2014
~Po co jest kościół:
Zastanawialiście się dlaczego komuniści i hitlerowcy w pierwszej kolejności niszczyli kościoły, mordowali księży i zakonników?By z ludzi zrobić bydło które da się zagonić do niewolniczej pracy. Stalin mówił- uderz w pasterzy, a owce się rozproszą. Kościół jest przeznaczony dla dwóch gmin, Ruśca i Kajetanów. Teraz okoliczne wioski dojeżdzają na msze do Nadarzyna który pęka w szwach i od rana do wieczora idzie msza za mszą. Wielkość projektowanego kościoła jest taka, że pomieści 10 tys, ludzi. Kościół buduje się na przyszłość, bo nie buduje się kościoła co roku. Metodą gospodarczą nie da się dziś budować budynków publicznych, bo prawo budowlane na to nie pozwala-miejcie pretensje do prawodawcy że zrobił bezbożne prawo. W Polsce ciągle rządzi komuna.arch. Iza Rostworowska-Kraków[Łatwo krytykować anonimowo.]  więcej
04-06-2014
~szkoda.:
szkoda że większego nie udało się zaprojektować..
22-02-2014
~z ujscia Menu do Renu:
Rusiec potrzebuje konsolidacji, ładu przestrzennego, kultury architektonicznej...i kościoła. Ludzie jak chcecie zbudować swój świat bez wspólnoty ? Proszę wejść na google-map i zobaczyć jak wygląda wasza okolica...i zbudować tam coś konkretnego, może przystanek autobusu, drogę, szkołę czy kościół. Trzeba mieć centrum aby się rozwijać, teraz macie architektoniczny burdel!Do roboty dziennikarze!!!  więcej
07-01-2014
~mieszkaniec:
Masakra. Taki moloch wśród zabudowy domków rodzinnych??? Pani Architekt chyba na mózg padło!!!!
04-01-2014
~opinia:
Coś mi się w komentarzach palikot przewinął,otóż szanowni państwo nie jestem zwolennikiem tego typa,wręcz przeciwnie uważam że on i jemu podobni dziwacy powinni zniknąć ze sceny politycznej,ale kościól w Ruścu potrzebny jest jak świni warkocz,drogia impreza w dodatku w środku pola,zadłużonej gminy nie stać na utrzymanie kolejnego molocha,w to miejsce powinno się ułatwić życie mieszkańcom gminy i poprawić stan dróg oraz kanalizacji-Amen.25832924119  więcej
04-01-2014
~co prawda to prawda:
04-01-2014
~"jak trwoga to do Boga":
04-01-2014
~do: Oburzonego z Rusca:
ale droga w Krakowianach wybudowana w expresowym terminie, wyasfaltowana z kraweznikami. A gdzie prowadzi ?
04-01-2014
~Oburzony z Ruśca:
Codziennie zmuszony jestem zapierniczać dziurawą drogą z domu do pracy i z powrotem,nikt nie pomyśli żeby drogi w Ruścu zmodernizować tylko głupoty w głowie.Najpierw zapewnijcie mieszkańcom godziwe warunki a dopiero jakieś tam kościoły budować i drogi dojazdowe do niego,zobaczcie jak wygląda ul Głowna,wąska,dziurawa w dodatku tiry tamtędy śmigają,gdzie chodnik dla dzieciaków które wracają tamtędy ze szkoły?.Czy ktos w ogóle konsultował ten pomysł z mieszkańcami?,czy gminę stać na utrzymanie kościoła i budowę dróg do niego prowadzących?,normalnie ręce opadają jak się człowiek nad tym wszystkim zastanowi.  więcej
03-01-2014
~no widać już po komentarzach, gdzie koalicja pewnych świadków i palikotowców z jednym szafarzem chce:
w końcu dowiedzieliśmy się o co tak naprawdę chodzi
03-01-2014
~Nina:
I po co taki wielki? Nie ma na co pieniędzy wydać dajcie do domu dziecka. Jest tyle ludzi co potrzebuje. Ja rozumiem kościół wybudować ale nie pałac. Dla mnie jest to nie zrozumiałe.
02-01-2014
~obserwator:
jeszcze w wolicy i parolach brakuje kościoła ,w tej gminie jest więcej kościołów niż gdzie kolwiek
01-01-2014
~Panie Skowroński i Majewski*Location Canada:
nauczcie się pisać i redagować tekst.Obraza dla pani architekt. Raz jest napisane jako , że odpowiada ona, raz on - " Nie mogłam więc usłyszeć ogłoszenia, które padło z ambony, że ksiądz proboszcz poszukuje architekta.",- "Musiałem więc przeczytać trochę literatury na ten temat." Rzetelności po tym portalu jak i waszym papierowym odpowiedniku nie można się spodziewać , ale taka stylystyka???Pseudo dziennikarze z podwórka.  więcej
31-12-2013
~LOL:
Jeżeli ten kościół powstanie TYLKO I WYŁĄCZNIE z datków wiernych to ok,ale wg mnie nie ma na to szans,15 milionów to nie jest kwota którą można zebrać ot tak.Nie mam zamiaru dokładać się do tego i mam nadzieję że nikt ode mnie kasy żądał nie będzie...  więcej
31-12-2013
~budowa kosciola za 15 mil.zl:
Za taka sume bez problemu mozna kupic lub wybudowac systemem gospodarczym 50 domow jednorodzinnych o pow. 300m kw, dla minimum 1200 osob. A tu kosciul 15 mil. zl. Czyz nie jest to przesada i kto sporzadzil kosztorys ?............Pozdrawiam Rusiec Nadarzynianka. Zycze szczesliwego Nowego Roku,- spotykamy sie na referendum.  więcej
31-12-2013
~m:
W Polce nie ma miejsca na skromne kościoły. Musi byc na bogato. A baranki na tace rzucaja.
31-12-2013
~Szok!!!:
Budowa kościoła może pochłonąć nawet 15 milionów złotych?,ludzie skąd taka kwota?,przecież to jakieś szaleństwo,oni uważają że uda się uzbierać taką kwotę od ludzi?,ja nie dam ani złotówki bo uważam że koszt budowy jest po prostu absurdalnie wręcz wysoki,można pobudować taniej,skromniej-czy jest w tym coś złego?  więcej
29-12-2013
~Kazimiero:
wiesz myślę tak po prostu nie masz racji-A i nie mów o sobie w drugiej osobie tak bedzie lepiej . Też cię pozdrawiam
29-12-2013
~do Kazimiero:
Rozumiem, że zioniesz nienawiścią co wspaniale wpisuje się w katolicką mentalnosc.Spójz co się dzieje na zachodzie,my ta droga też pójdziemy.Nie ma odwrotu.Pozdrawiam w duchu miłosci :)
29-12-2013
~do xxxb:
przecież wszyscy mieszkańcy płacą podatki i m.in. z tych podatków są budowane drogi itd. Żeby powstał kościół powinna być droga. A na to, że UG dołoży starań - no cóż - zawsze warto mieć marzenia.
29-12-2013
~xxxb:
jak zwykle sprawdza się, że najwięcej mają do powiedzenia Ci którzy nie korzystają z kościoła. jak zwykle są to osoby które uwielbiają dysponować cudzymi pieniędzmi. Jak już pisałem żadna z tych osób nie oddaje swoich pieniędzy na np. budowę kanalizacji czy utwardzenie dróg. Z tego co się orientuję to żaden urząd nie partycypuje w budowie kościoła. Może warto spojrzeć na to inaczej może jak będzie kościół to gmina dołoży wszelkich starań żeby okolica rozwijała się pod względem infrastruktury.  więcej
28-12-2013
~Do Czyściciel:
Chodzi ci o ten dom w miejscowości Dylewo? Podaj dokładny adres
28-12-2013
~Kazimiero:
do mag - mag kościół istnieje 2000 lat i nie przeminął w odróżnieniu od ciebie gdzie żyjesz (nie wyskrobali cię) i cię ochrzcili przecież nie u szamana ,przyszedłeś na ten świat w końcu nie na tak długo na koniec kościół będzie miał swój udział w tym że ci du.ę oklepią .Przed tobą była już cała masa osobników tobie podobnych którzy wróżyli rychły upadek tegoż kościoła i co i nic .Jak będzie tak źle jak jest albo gorzej to ludziom kościół będzie bardziej potrzebny niż chleb i ciebie to też dotyczy /jak trwoga to do Boga /stare porzekadło mówi.Więc nie mów chop zanim nie przeskoczysz .  więcej
28-12-2013
~mag:
Po co kościół. Jeszcze 20-30 lat a bedą zamykać kościoły. Nie warto, religia jest w odwrocie.
28-12-2013
~Sasiad:
Widze ze bardzo wielu jest przeciwnikow budowy koscioła.moze troche za wczesnie na jego budowe to fakt ale jakos na budowe kanalizacji wodociagow drog chodnikow wies nie naciska wojta i rade aby zmusic ich do zaczecia robot w tej czesci gminy. Wybrali radnego niemote niemowe a jak cos powie to jak chory w kubeł walnie i cisza od lat. Taka postawe mieszkancow Rusca wojt olewa bo to zadni partnerzy do rozmowy.Jakiego maja przedstawiciela w radzie takie sa skutki jego działan czyli zadne.Kotlety futruje az sie kurzy a wies na tym cierpi i sie cofa.Nadmienie ze budowa koscioła nie musi sie skoncvzyc w jednym roku czy kadencji rady.mozna to dzieło budowac pzrez lata w miare srodkow i kasy ktora mieszkancy zbiora a gmina pomoze finansowo. Najazd "ptakow" na wies Rusiec jest duza moze zbyt duza aby wszystkim doprowadzic media. Moze wykaza sie w referendum gminnym ,swoim zaangazowaniem w sprawy wsi i gminy, tego im zycze. Jesli znow oleja referendum to do kogo zale do samych siebie.Warto sie zastanowic jak jest czas bo po bedzie juz za pozno.   więcej
28-12-2013
~Panie Grzyb i Muchalski precz z łapami od budowy naszego Kościoła w Ruścu:
Ja mam tylko jedną prośbę , żeby tego kościoła nie budowali ci co załatwiali Hetmanowi pozwolenie na przerób ponad pół miliona ton śmieci w Nadarzynie.
28-12-2013
~potrzeby w Ruścu:
1. Nowa szkoła - i to "na wczoraj"!!! 2. Przedszkole - w budynku obecnej podstawówki dobudować halę jak przy przedszkolu w Nadarzynie - na świetlicę dla młodzieży - w Wolicy tak to funkcjonuje. 3. Radny - który słucha mieszkańców, organizuje imprezy integracyjne dla mieszkańców. A kościół - kościół może poczekać, bo cytuję "Przede wszystkim należy pamiętać, że budowa kościoła, to jest rzecz składkowa."   więcej
26-12-2013
~Mieszkaniec Ruśća:
Rusiec nie potrzebuje kościoła,Rusiec potrzebuje kanalizacji i remontu wielu dróg.Czy ktoś upadł na głowę żeby budować kościół w szczerym polu przez co gmina będzie musiała wybudować do niego drogi?,gmina jest zadłużona,brakuje na wszystko pieniędzy a tu chcą realizować ten beznadziejny pomysł."czyściciel i "Parafianka" macie 100% racji.  więcej
26-12-2013
~rusiec:
niech gmina zrobi kanalizacje i asfalt na żwirowej i turkusowej!
26-12-2013
~parafianka:
Parafian ubywa wystarczy dodać jedną mszę w niedzielę i sprawa zakończona.Kościół to ogromna inwestycja , kto to udzwignie???? Każdy proboszcz ma ambicje wybudować kościół, a jeszcze jak padły obietnice od władzy.I jakie piękne wizytacje? Zgadzam się z czyścicielem.  więcej
26-12-2013
~Czyściciel:
Budowa kolejnego kościoła to żenada. Rzygać się chce! W Kajetanach wodę ludziom beczkowozami dowożą, w całej gminie Nadarzyn nieliczne asfaltowe drogi dziurawe jak sito, ciemno jak w d... po zmroku, syf, kiła i mogiła. Chodzą słuchy, że proboszcz baluje z Grzybem w jego nowiutkiej agroturystyce na Mazurach za 2,5 mln na 2000 ha gruntu, a kasę na kościół będzie od ludzi wyciągać... Czas na solidne porządki w gminie Nadarzyn - idźmy 19.01.2014 r. na referendum i wymiećmy J. Grzyba i jego ferajnę!  więcej
25-12-2013
~ben:
Ciekawe kto będzie płacił za utrzymanie tego obiektu?,niech zgadnę-gmina?,czyli my podatnicy?.Kolejna sprawa to brak drogi dojazdowej,obecna wysypana żwirem ledwie nadaje się do jazdy,trzeba będzie położyć asfalt,ktoś policzył koszt takiego przedsięwzięcia?  więcej
25-12-2013
~Niedlugo to na kazdym rogu ulicy beda budowane koscioly.:
Kryzys w kraju, miliony glodnych dzieci, emerytow nie stac na wykupienie lekow, mlode malzenstwa nie maja mieszkan,drogi w oplakanym stanie a tu nastepny kosciol. Nie mam nic przeciwko kosciolom, ale to juz przesada.
25-12-2013
~do~xxxb:
Krótko i zwięzle,płacę podatki więc oczekuję że będą realizowane WAŻNIEJSZE inwestycje niż jakieś tam kościoły.Więcej pożytku mamy z dobrej drogi,kanalizacji,czy wybudowanego chodnika,tego w Ruścu potrzeba.
25-12-2013
~xxxb:
do heh i innych o podobnych poglądach, ciekawe czy Wy wydajecie pieniądze na tzw cele szlachetne jak drogi, kanalizacja pomoc biednym itp., zamiast na codzienne głupoty.
25-12-2013
~Do Mieszkaniec:
Kościól ma powstać prawie na końcu ul radarowej,
25-12-2013
~Rudolf:
Drogi w Ruścu w opłakanym stanie a do kościoła pewnie będzie nowiuteńki asfalt.
25-12-2013
~wierny :
Widzę, że ruch palikota się uaktywnił. Moglibyście poczekać z tymi anty kościelnymi wpisami do zakończenia Świąt. Wstyd!
25-12-2013
~Halo?:
A to już nie ma na co pieniędzy wydawać?!!!!!
25-12-2013
~do Kazimiero:
na terenie byłej jednostki wojskowej w Ruścu ma powstać duże osiedle mieszkaniowe,na 4-5 tys. mieszkańców,więc kościół w pobliżu będzie potrzebny.
25-12-2013
~Mieszkaniec:
A w którym miejscu w Ruścu ma powstać kościól???
25-12-2013
~heh:
Kolejna niepotrzebna budowla,zamiast wywalać kasę na jakieś kościoły, to czy nie lepiej przeznaczyć jej np na modernizację dróg czy dokończenie kanalizacji?.Całe szczęście że nie mieszkam w pobliżu owego kościoła,współczuję innym którzy codziennie będą musieli wysłuchiwać brzdęków dzwonów,tak poza tym lokalizacja kompletnie z tyłka...ale dobrze że to tylko kościół.  więcej
24-12-2013
~Kazimiero:
u mnie w Ruścu pok budowę domu badania geotechniczne trwały ok 1 godz w terenie i ok 3 dni opracowanie i po sprawie . Mam jedną uwagę Kościół ma powstać na pograniczu miejscowości Rusiec dlaczego nie bardziej w centrum żeby wszyscy wierni mieli bliżej ?  więcej
 
Copyright © 2010 - 2024 Nadarzyn.tv
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE. DALSZE ROZPOWSZECHNIANIE ARTYKUŁÓW, ZDJĘĆ, FILMÓW, TYLKO NA PODSTAWIE PISEMNEJ ZGODY WŁAŚCICIELA PORTALU